Tisdagskväll i Allhuset i Björkfors. 55 åhörare och sex herrar i panelen.
Ljummet ute, varmt inne och en diskussion som stundtals hettade till om nedlagda busslinjer på Kindas östra landsbygd.
Avvecklingen kom som en överraskning för bygdens folk nyligen. Framför allt för elever i gymnasiet som plötsligt fick betydligt svårare att ta sig till skolor i Linköping och Vimmerby.
Tidigt känd
Paneldebatten visade dock att nedläggningen var känd bland beslutsfattare och tjänstemän redan våren 2015. Det bekräftades av Kindas trafiksamordnare Jimmy Bexell.
– Vid ett möte med Östgötatrafiken var vi väldigt tydliga med vilka konsekvenser det skulle få för Kindaborna.
Synpunkterna ledde inte till någon förändring.
Få passagerare
Enligt Björn Hoflund (M) är det Region Östergötlands ansvar att gymnasieelever kan slutföra sina studier. Oavsett var i länet man bor.
Regionrådet och tillika ordförande i trafik- och samhällsnämnden Göran Gunnarsson (C) slog i från sig med hänvisning till att de nedlagda linjerna haft allt för få resenärer.
– Det är det jag har fattat beslut på. Det handlar om hur mycket en resa får kosta och nånstans finns det en gräns.
Hoflund kontrade med att Kinda lägger närmare tio miljoner kronor för kollektivtrafik. Bland annat via skatteväxling.
– Men pengarna används för att driva kollektivtrafik i Linköping i stället.
En tolkning som Gunnarsson avfärdade som felaktig.
Från medborgare framfördes synpunkter kring krånglet med att beställa kompletteringstrafik.
Anders Lennartsson, Östgötatrafiken, hade förståelse:
– Det finns förbättringar att göra och jag ska ta det med ansvariga för beställningstrafiken.
Konkret förslag
När pauskaffet och vetebullen sjunkit till lägre breddgrader kunde kvällens samtalsledare Lars Schedenborg presentera ett förslag till lösning för nedlagda busslinjer.
– Ett arbete pågår och vi har fått in tre offerter, men för att klara av det ekonomiskt måste vi ha kostnadsgarantier.
Vid sittande bord lovade kommunalrådet Hans Måhagen (S) att ge Jimmy Bexell i uppgift att inleda överläggningar med Schedenborg och Östgötatrafiken.
Frågan är om Region Östergötland kan bidra genom att abonnera på passagerarplatser.
Göran Gunnarsson säger:
– Är det en skolbusslinje och kommunen är med och betalar, då har Östgötatrafiken mandat att förhandla. Men det förutsätter att det finns ett resandeunderlag.