Den svenska biltillverkarens grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson mötte många belackare då de basunerade ut att folkbilen skulle tillverkas i hisnande 8 000 exemplar. Kritikerna tystnade snart. När produktionen kom i gång 1947 var 10 000 bilar sålda, och 1953 var PV:n Sveriges mest sålda bil. 444-serien tillverkades till 1958 och såldes i 196 004 exemplar.
Kersti och Siewert Johnsson i Björkfors äger en PV från födelseåret 1947. Räkna med att de ger sig ut på vägarna när onsdagen är här. PV:n och Siewert är förresten jämngamla.
-- En bra årsmodell, säger Kersti. Trygg, stabil och pålitlig.
Kerstis och Siewerts svart-gnistrande pärla, det kutryggiga charmtrollet, står uppställd vid Nostalgimacken, som ett monument över en av svensk bilindustris mest svindlande succéer. Volvo PV är kult i dag och äger en magisk trollkraft. PV:n är en del av det svenska tillväxtundret på 1950- och 1960-talen, en symbol för en tid då optimismen och utvecklingskraften sprängde alla gränser.
Gabrielsson och Larson hade ingen aning om vilka hjul de satte i rullning när de sa ja till den modell som mejslats fram under ledning av projektledaren Erik Jern. Tankarna på en folkbil hade ältats länge av Volvos ledning. Lastbilar och bussar dominerade produktionen vid mitten av 1940-talet; personvagnarna bestod sedan 1930-talet av stora, sexcylindriga bilar ämnade för taxi. 1944 fanns endast 175 000 personbilar registrerade i Sverige (i dag 4,1 miljoner). Att vägnätet började rustas upp under de sista krigsåren spelade säkert in när Volvo bestämde sig för att satsa på en liten och ekonomisk bil.
Tidigare planer på en framhjulsdriven bil med 8-cylindrig sidventilmotor skrotades till förmån för motsatsen: En bakhjulsdriven kärra med 4-cylindrig toppventilmotor (40 hk). Den självbärande karossen var en nyhet som väckte berättigad uppmärksamhet.
Volvo slog på stora reklamtrumman och gensvaret var stort. När PV 444 presenterades i Kungliga tennishallen i Stockholm den 1 september 1944 bussades Volvos anställda i Göteborg till utställningen. Tidningarna skrev spaltmil om den nya folkbilen.
Den första PV:n registrerades den 3 februari 1947. Ursprungsmodellen varade till 1950, då PV 444 B tog vid. Sex år senare såldes den 100 000:e PV:n. Ytter- ligare tre år senare ersatte 544-serien originalet.
Borta var den delade framrutan, bakrutan var större, och motorn likaså. Volvo PV tillverkades till oktober 1965. 8 000 planerade bilar blev sammanlagt 440 000. Men inte nog med det. Utan PV 444 hade aldrig Duetten, en annan av Volvos succéer, sett världens ljus.
Nostalgimacken i Björksfors besöks av flera tusen personer varje sommar. Många som stannar till tar ett extravarv runt PV:n från 1947 som rullat 7 900 mil.
-- Vi har flera spekulanter, säger Kersti Johnsson, men säljer, nej, det gör vi inte.