– Vi är trångbodda. Vi har tittat på andra miljöer i Linköping, som Tornby. Men det är inte riktigt lika sexigt. Vi vill vara i en cool innovationsmiljö som Science park Mjärdevi, säger platschefen Predrag Pucar.

Nira är mest känt för utvecklingen av en däcktryckssensor, baserad på algoritmer. Med hjälp av andra signaler från bilen räknar man ut däcktrycket utan att faktiskt mäta det. Sensorn finns nu som standard i en rad stora bilmärken. En ny lagstiftning kring däcktrycksmätning i Kina har också fått marknaden att lyfta.

– Det är helt galet. Det är väldigt snabba ryck i Kina så marknaden där expanderar nu för oss.

Artikelbild

I dag har man 84 anställda och ett 30-tal konsulter i Linköping i fastigheten på Wallenbergs gata i Mjärdevi. Samtidigt räknar Nira med att växa till 200 anställda närmaste åren.

– Vi vill ha en långsiktig lösning som innebär att vi slipper flytta om tio år igen, och att vi då bara kan bygga ut i stället, säger Pucar.

De har nu bett sin nuvarande hyresvärd, Klövern samt två andra fastighetsbolag att hitta lösningar som passar Nira. En förlösande faktor är översiktsplanen över Mjärdevi. Planen pekar på behovet av förtätning, och ett mer diversifierat område med plats för service som butiker och till och med bostäder

– Det ser vi positivt på. Man kan gott bygga igen några av parkeringsplatserna och satsa på självkörande bussar eller cykelpooler i stället. Vi lever inte på 1960-talet längre. Nu väntar vi på att en detaljplan blir klar, säger Predrag Pucar.