Genom Motala kommuns kulturprogram ingår minst en kulturaktivitet per läsår i undervisningen för alla elever från förskolan och grundskolan. Fjärdeklassarna på Nykyrka har tidigare besökt konserthuset i Norrköping men igår väntade en lite mer fartfylld upplevelse när de åkte till Dansätersskolan i Borensberg. Där fick de prova på livet som cirkusartister för en dag under vägledning av två pedagoger från nycirkusgruppen Cirkus Cirkör.
Fysik och koordination- Vi försöker göra övningarna så varierade som möjligt med både fysik och koordination, säger Linda Petersson.
Och det krävs en dos av båda delarna för att klara av att göra konster i trapetskonster eller jonglera med fem bollar på samma gång.
- Cirkus handlar jättemycket om att samarbeta, säger Martin Zetterlund.
Eleverna från Nykyrka verkade trivas med att få lämna skolbänken för ett tag.
- Trapetsen var nog det roligaste vi provade i dag, säger Jonathan Iseskog.
CirkuspedagogikÄven lärare från grundskolorna i Borensberg och Nykyrka fick sin beskärda del av cirkuskonster när det hölls en utbildning i hur man kan använda cirkus som pedagogisk metod i undervisningen.
- I Sverige är vi jättebra på att räkna i matteboken, men dåliga på att omsätta kunskapen i praktiken. Så jag tycker det här är jättebra, det är så här vi måste tänka, säger Roger Sköld, lärare på Dansättersskolan.