Nykyrkaelever testade livet på cirkus

Luftakrobatik, lindans och jonglering. Det blev en annorlunda skoldag för fyrorna på Nykyrka skola.

Eleverna fick testa på flera olika cirkusövningar. Här bygger Henrik Müller en mänsklig pyramid tillsammans med Linda Petersson och Martin Zetterlund från Cirkus Cirkör.

Eleverna fick testa på flera olika cirkusövningar. Här bygger Henrik Müller en mänsklig pyramid tillsammans med Linda Petersson och Martin Zetterlund från Cirkus Cirkör.

Foto:

BORENSBERG2011-03-25 08:18

Genom Motala kommuns kulturprogram ingår minst en kulturaktivitet per läsår i undervisningen för alla elever från förskolan och grundskolan. Fjärdeklassarna på Nykyrka har tidigare besökt konserthuset i Norrköping men igår väntade en lite mer fartfylld upplevelse när de åkte till Dansätersskolan i Borensberg. Där fick de prova på livet som cirkusartister för en dag under vägledning av två pedagoger från nycirkusgruppen Cirkus Cirkör.

Fysik och koordination

- Vi försöker göra övningarna så varierade som möjligt med både fysik och koordination, säger Linda Petersson.

Och det krävs en dos av båda delarna för att klara av att göra konster i trapetskonster eller jonglera med fem bollar på samma gång.

- Cirkus handlar jättemycket om att samarbeta, säger Martin Zetterlund.

Eleverna från Nykyrka verkade trivas med att få lämna skolbänken för ett tag.

- Trapetsen var nog det roligaste vi provade i dag, säger Jonathan Iseskog.

Cirkuspedagogik

Även lärare från grundskolorna i Borensberg och Nykyrka fick sin beskärda del av cirkuskonster när det hölls en utbildning i hur man kan använda cirkus som pedagogisk metod i undervisningen.

- I Sverige är vi jättebra på att räkna i matteboken, men dåliga på att omsätta kunskapen i praktiken. Så jag tycker det här är jättebra, det är så här vi måste tänka, säger Roger Sköld, lärare på Dansättersskolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om