– Vi är inte tillfreds med den situation som råder, men vi gör vårt bästa, säger vårdenhetschef Susanna Compton.
Flera Borensbergsbor har via sociala medier diskuterat svårigheten att komma i kontakt med vårdcentralen sedan en tid tillbaka. De möts av följande meddelande när de ringer:
"På grund av sjukdom har vi längre svarstider. Vi ber om överseende med detta".
Patienter som väljer tonval för att få prata med en sjuksköterska, har också fått beskedet att kön är fylld för dagen och att man får återkomma nästkommande, helgfria dag.
Enligt vårdenhetschef Susanna Compton uppstod problem i bemanningen redan innan jul, men det har eskalerat nu. Förutom att det pågår en process med nyanställningar, där tillträde sker först i mars, saknas också medarbetare på grund av sjukskrivningar och VAB.
– Det är väldigt olyckligt just nu. Vi har varit i kontakt med bemanningsenheten, men det finns inga resurser och vår personal jobbar på för fullt, säger hon.
På grund av personalbristen blir telefonkön till vårdcentralen snabbt fylld. Samtidigt har ännu inte influensan slagit fullt ut, framhåller vårdenhetschefen.
– Jag har förståelse för att man vill komma fram, men är vi inte fler så räcker vi inte till, säger Susanna Compton.
Hon poängterar dock att ingen människa ska behöva stå utan vård. Det går alltid att ringa till sjukvårdsrådgivningen, 1177, och vid livshotande tillstånd, 112, något som också framgår av telefonsvararen.