Stiftelsen vill därefter gå vidare och exploatera även intilliggande mark på Hällsättersleden. Den skulle enligt Platen kunna rymma ytterligare 10--12 lägenheter.
I sammanhanget tänker Platen experimentera med upphandlingsformen i syfte att pressa produktionskostnaderna och få lägre hyror.
I stället för att låta byggbolagen lägga sina bud efter vissa kvalitetskriterier, vilket ger varierade kostnadsförslag, utgår Platen i stället från vad man är beredd att betala.
Ambitionen är att byggkostnaden inte ska överstiga 900 kronor per kvadratmeter, en i dag jämförelsevis låg produktionskostnad. Anbudsgivarna får därefter redovisa vad de kan erbjuda Platen för pengarna.
-- Byggkostnaderna är det stora problemet. För att få hyresgäster måste de pressas. Det är nog trots allt lättare än att förmå de boende att betala allt högre hyror, säger Platens ekonomichef Christer Gustafsson.
900 kronor per kvadratmeter skulle innebära en månadshyra på 6 000 kronor för en normaltrea på 80 kvadratmeter.
Dragkamsängen är redan planlagd för grupphusbebyggelse. Trots det är många Borensbergsbor emot att marken exploateras.
För två år sedan fick ett privat byggbolag marken reserverad av Motala kommun sedan man presenterat ritningar för åtta lägenheter på ängens fyra tomter. Beslutet föregicks av en mindre proteststorm. Ett 30-tal Borensbergsbor skrev på en namnlista mot bygget. Det klagades på dålig information och på att ett parkområde skulle försvinna.
Den gången avbröts projektet på grund av för låg efterfrågan. Motala kommun ställde som villkor att minst två av de fyra tomterna skulle vara sålda innan marken fick börja bebyggas. I dag är tomterna fortfarande i kommunens ägo.
Den ängsmark i närheten, utmed Hällsättersleden, som är tänkt att bli Platens andra etapp är ännu inte planlagd för bostäder. Kommunalrådet Johan Andersson (s) välkomnar bostadsbyggande i Borensberg, men tror att det via kommunal handläggning kan bli svårt att hinna med en planprocess.
-- Vi sitter trångt till på plansidan med tanke på allt som måste göras inför omläggningen av riksväg 50 och bron över Skepparpinan i Motala. Här måste en översiktplan och fem detaljplaner fram. Men om det är angeläget för Platen att få fler förutsättningar i Borensberg kan man ju själv bekosta planarbetet och låta en konsult utföra det, säger Johan Andersson.