Rastplatserna i Kungs Norrby, utanför Borensberg, stÀngdes av i juni. Precis som vid flera andra tillfÀllen bara i Är hade rastplatsen utsatts för grov skadegörelse och denna gÄng tydliggjorde Trafikverkets projektledare Olle Andersson att ingen upprustning skulle ske förrÀn övervakningskameror installerats. Nu har vi hunnit en bra bit in i hösten och rastplatserna stÄr Ànnu avstÀngda.
â Vi vĂ€ntar pĂ„ svar internt om det Ă€r möjligt att fĂ„ övervakning. Det Ă€r en krĂ„nglig process. Jag vet inte hur lĂ„ng handlĂ€ggning det Ă€r, sĂ€ger Olle Andersson.
â Jag vill ju fĂ„ i gĂ„ng de sĂ„ fort som möjligt, men kan inte lĂ€gga ut hur mycket pengar som helst. Det Ă€r skattepengar.
Rastplatserna i Kungs Norrby stÀngdes av i juni. I juli hade de öppnats för bönder och lastbilsförare, men utan upprustning. Miljonbeloppet av skattepengarna kommer endast lÀggas om övervakningskameror först sÀtts upp.
Foto: Peter Calén
Kostnaderna för att installera övervakningskameror skulle vara smÄ relativt Äterkommande renovering, menar Olle Andersson.
â Det Ă€r totalförstört, nĂ€stan sĂ„ vi mĂ„ste bygga helt nytt. Det kostar flera miljoner.
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Sabotaget Àr omfattande pÄ rastplatserna i Kungs Norrby. FÄ rastplatser har varit lika utsatta för Äterkommande och kraftigt sabotage som dessa tvÄ i bÄda riktningarna lÀngs riksvÀg 34.
Foto: Trafikverket
Vad gör ni om ni fÄr ett nej?
â Jag vet inte riktigt. Om vi har möjlighet under en kort period kan vi ha ett vaktbolag. I vĂ€rsta fall kommer de att lĂ€ggas ner. Det mĂ„ste vara rim och reson.
Vaktbolag kan bli aktuellt oavsett. Exempelvis för att de som sköter stÀdningen ska kÀnna sig trygga.
Detta Àr de enda utsatta rastplatserna i Anderssons omrÄde, men Äterkommande skadegörelser finns pÄ flera platser i landet, om Àn inte i samma omfattning. Andersson har bara spekulationer om varför.
â Det Ă€r lagom lĂ„ngt sĂ€kert, och en trĂ€ffpunkt för vissa personer, ganska undanskymt. Men jag har som sagt ingen aning.