På onsdagen presenterade Vägverket en omfattande enkät som genomförts. Sam-man lagt 300 samhällsinvånare har fått tycka till om hur man anser bron fungerar efter ombyggnaden. Resultatet blev ömsom vin och ömsom vatten.
"Något bättre för fotgängare och cyklister, men sämre för främst bussar och lastbilar." Så skulle man kort kunna sammanfatta resultatet av undersökningen.
-- Den gamla stenbron är K-märkt och därmed var det omöjligt att bredda bron, förklarar projektledaren Magnus Johansson. Alternativet att bygga en gång- och cykelled utanför själva bron gick inte myndigheterna med på. Att bygga en separat gångbro intill skulle ha kostat mellan 5 och 15 miljoner. De åtgärder vi nu vidtagit kostar cirka 700 000 kronor.
-- Återstod således inget annat än att göra det bästa möjliga av en bro som mäter 740 centimeter i bredd. Inom den bredden skall man få rum med mötande trafik, plus att ge plats för cyklister och gångtrafikanter.
Resultatet blev en anlagd gång- och cykelled utmed brons västra del.
Majoriteten av befolkningen i Borensberg tycker emellertid att resultatet blivit sämre än man förväntat. Överfarten över Motala ström anses som trång och med fordonstrafik som ofta tvingas använda cykel- och gångleden när tung trafik möts på bron.
Borensbergsbornas åsikter om bron medför emellertid att vägverket med omedelbar verkan kommer att göra vissa förbättringar.
-- Att man upplever bättre framkomlighet för cyklister och fotgängare och något sämre för bilister, visar trots allt att vi nått ett av våra syften med omgörningen, menar biträdande projektledaren Jenny Adler. Med bättre informationstavlor i anslutning till Strömbron, samtidigt som vi ger ut en information till samtliga hushåll i Borensberg, hoppas vi att Borensbergsborna skall ha förståelse för de problem som är oundvikliga. När bron byggdes på 1700-talet var den säkert tillräckligt bred för häst och vagn. Men i dag är trafiken en helt annan.
-- Förutom bättre informationstavlor kommer vi att förse skiljelinjen mellan körbanan och cyklleden med ett antal kraftigare avdelare. Dessa kommer att placeras cirka 20 centimeter in på gång- och cykelleden för att tillgodose biltrafikanterna, förklarar Magnus Johansson.
Redan till midsommar skall den åtgärden varar klar.
Att det nog behövs bättre information om hur man tar sig över bron framgick vid Correns besök. Flera cyklister tog sig fram på körbanan istället för att använda cykelleden, tydligen i villfarelsen att den nya leden enbart är till för gångtrafikanter.
Omgörningen av inte bara bron utan också leden genom Borensberg har bland annat inneburit en reducerad hastighet, något som välkomnas av Vägverkets trafiksamordnare, Hans Sävenhed.
-- I enkätsvaren menar flera som svarat att man upplever fordonshastigheten över Strömbron som hög. Under november gjorde vi en omfattande hastighetskonstroll och kunde då konstatera en medelhastighet på cirka 34 kilometer i timmen. Det anser vi vara ett mycket gott resultat.
Som en extra finish och till glädje för Borensbergsborna kommer Vägverket över sommaren att pryda bron med blomsterarrangemang utmed broräcket.
-- Det skulle bli en överraskning, men nu är det sagt, kon-s taterar Magnus Johansson.