Nu rivs rastplatserna i Kungs Norrby efter flera vandaliseringar. Vad som ska hända med dem nu ligger i händerna på Magnus Sandberg, åtgärdsplanerare för Trafikverket.
– Om vi gör en nybyggnation vill vi inte göra samma misstag igen att vi bygger upp en rastplats som vandaliseras, säger Sandberg.
Går det att undvika sabotage?
– Vi har ju problem på flera rastplatser i landet. Men denna ligger enskilt utan andra verksamheter runt omkring och då blir den lättare utsatt.
Sandberg listar tre alternativ:
- En ny rastplats byggs upp på samma plats.
- En ny rastplats byggs upp i närheten.
- Ingen ny rastplats byggs upp.
– Om vi bygger upp den på samma plats då skulle vi vilja ha bevakning. Eller om vi kan ändra utformningen på något sätt, säger Sandberg och betonar att bevakning skulle kosta mycket skattepengar.
Nu har det funnits möbler och toaletter som kan förstöras. Måste ni ha det om ni bygger nya rastplatser?
– Om det ska få kallas rastplats enligt Trafikverket måste det finnas toalett och sittplats som kan användas utan krav på att köpa något, säger Sandberg.
För personbilstrafiken går det bra att ta bort rastplatsen helt. Riktlinjerna säger att det får gå 60 till 120 minuter mellan rastplatserna även om Sandberg menar att det optimala är en timme. Men för lastbilsförarna måste rastplatserna finnas tätare – med max 30 minuter mellan.
– Just på det här stråket finns det inte någon rastplats på rätt avstånd för yrkestrafik men vi uppfyller kravet på 120 minuter för persontrafik, berättar Sandberg.
Rastplatserna i Kungs Norrby har inte varit öppen för tung trafik, så redan innan den stängdes saknades det en rastplats på sträckan.
– En ny rastplats bör vara anpassad för tung trafik. Yrkestrafiken har dock klarat sig utan en rastplats på väg 34 historiskt vilket tyder på att det finns andra rastmöjligheter på stråket, förklarar Sandberg.
Det innebär att även en ny rastplats på samma plats bör byggas upp för att kunna ta emot lastbilar. Men Trafikverket ser sig också om efter en annan lämplig plats.
– Där kan vi inte ge en exakt plats utan behöver ha en dialog med kommunen, men det blir längs med samma vägsträcka kanske inom fem kilometer.
När bestämmer ni vilket alternativ det blir?
– Jag kan tyvärr inte ge något datum. Men vi vill såklart komma framåt så fort som möjligt och jag tror vi kommer landa i ett beslut innan året är slut i alla fall.
I slutändan är det Trafikverket som beslutar om rastplatsernas längs det statliga vägnätet, men de har en regelbunden kontakt med kommunen.