6 000 för försenat kök

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2004-12-09 00:00

Bland annat sägs det i en anmälan till Allmänna reklamationsnämndenatt fel och förseningar gjorde att det tidvis inte fanns vatten ochavlopp i köket.

Allmänna reklamationsnämnden anser att företaget, Kökskompaniet, börkompensera familjen för besvären och rekommenderar 6 000 kronor. Detfanns ett muntligt avtal om en leveranstid på tre veckor. En del avköket kom inte inom den tiden, bland annat dröjde en diskbänk ochdärmed fördröjdes installationen av vatten.

Kunden begärde ett prisavdrag på 25 000 kronor men allmännareklamationsnämnden rekommenderar alltså 6 000 kronor samt attföretaget levererar en kökslucka som ännu inte kommit på plats.

Robert Adolfsson, butikschef på Kökskompaniet, håller inte med om historiebeskrivningen.

-- Egentligen har vi inte gjort något fel. Köket har levererats irätt tid. Vi har inte misskött oss. Kunden ville byta ut en lucka somman inte tyckte var snygg.

En ny lucka beställdes och den tog lika lång tid som övriga köket att få hem.

-- Vi kan inte påverka leverantörerna att skicka ut varorna fortare.En bänkskiva var också felaktig, ett fel som vi rättade till. Vi erbjöd3 500 kronor i kompensation, men man krävde 25 000.

Kökskompaniet tänker ta ny kontakt med Allmänna reklamationsnämndeneftersom företaget inte tycker att det är rättvist att betala så mycketsom 6 000 kronor. (EP)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!