n Det nya köket som beställdes i februari för närmre 80 000 kronor blev inte en helt perfekt affär. Det anser i alla fall Mantorpsfamiljen som beställde köket. Bland annat sägs det i en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden att fel och förseningar gjorde att det tidvis inte fanns vatten och avlopp i köket.
Allmänna reklamationsnämnden anser att företaget, Kökskompaniet, bör kompensera familjen för besvären och rekommenderar 6 000 kronor. Det fanns ett muntligt avtal om en leveranstid på tre veckor. En del av köket kom inte inom den tiden, bland annat dröjde en diskbänk och därmed fördröjdes installationen av vatten.
Kunden begärde ett prisavdrag på 25 000 kronor men allmänna reklamationsnämnden rekommenderar alltså 6 000 kronor samt att företaget levererar en kökslucka som ännu inte kommit på plats.
Robert Adolfsson, butikschef på Kökskompaniet, håller inte med om historiebeskrivningen.
-- Egentligen har vi inte gjort något fel. Köket har levererats i rätt tid. Vi har inte misskött oss. Kunden ville byta ut en lucka som man inte tyckte var snygg.
En ny lucka beställdes och den tog lika lång tid som övriga köket att få hem.
-- Vi kan inte påverka leverantörerna att skicka ut varorna fortare. En bänkskiva var också felaktig, ett fel som vi rättade till. Vi erbjöd 3 500 kronor i kompensation, men man krävde 25 000.
Kökskompaniet tänker ta ny kontakt med Allmänna reklamationsnämnden eftersom företaget inte tycker att det är rättvist att betala så mycket som 6 000 kronor. (EP)