Allt fler anlitar mäklare

Allt fler väljer att anlita mäklare när det blivit dags att sälja villan. Det visar statistik från Mäklarsamfundet.

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2008-03-20 00:00

År 2001 sköttes 77 procent av alla villaförsäljningar av en mäklare. Sedan dess har siffrat stigit stadigt och i fjol var 86 procent av affärerna mäklarförmedlade.

Stockholms län är det län som utmärker sig mest. Där såldes 93 procent av villorna med hjälp av mäklare, tätt följt av Uppsala och Södermanlands län med 91 procent. Här i Östergötland är siffran 90 procent.

Claudia Wörmann, utredare på Mäklarsamfundet, tror att det finns flera orsaker till att allt fler väljer att anlita mäklare.

Köper sig tid

- Människor vill köpa sig tid. Visst går det att sälja själv, men det tar tid och tid är en bristvara för många. En annan orsak tror jag är att människor vill slippa att bli känslomässigt engagerade. Anlitar man mäklare slipper man vara med vid visningarna och höra kommentarer som: "Det här köket var inget fint" eller "Den här väggen tar vi ner". Det är kommentarer som kan vara oerhört jobbiga att höra om sitt eget hus, säger hon.

Jämtland är det län där man är minst benägen att anlita mäklare när huset ska säljas. Där är det lika vanligt att man säljer villan på egen hand som att man tar hjälp av mäklare.

- Vad det beror på är svårt att säga, men jag tror att det är en kombination av att det inte finns tillräckligt med mäklare och att husen i Jämtland inte är så dyra. Statistiken visar att i dyra områden är det fler mäklade affärer, säger Claudia Wörmann.

Högre försäljningspris

Enligt statistiken från Mäklarsamfundet får man som säljare i snitt ut 20 procent mer om man säljer sin villa med hjälp av mäklare än om man väljer att sälja den privat.

- Om du anlitar mäklare kan du exponera bostaden på ett helt annat sätt än vad du kan göra som privatperson. Mäklaren har fler möjligheter att visa upp villan i olika kanaler och kan på så sätt attrahera fler kunder, säger Claudia Wörmann.

Större kontaktnät

- Dessutom har mäklaren ett stort kontaktnät. Han eller hon känner till människor som varit intresserade av liknande objekt, men inte fått dessa. Den som varit med om budgivning tidigare vet hur det går till. När man har förlorat några budgivningar lär man sig och blir ännu mer motiverad som köpare. Till slut kommer man till stadiet där man känner att "Nu ska jag bara ha det här" och då är man beredd att betala för det, avslutar hon.

Victoria Rydergård

namedia@na.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!