design
Rikard Lind
Frilansjournalist
De här sju orden älskar alla snokande journalister att skriva:
Kom ihåg var du läste det först.
Skribenten hintar härmed stolt om att han/hon är något på spåren före alla andra -- och nu får du, kära läsare, reda på vad.
Till exempel att Ikea kommer att lansera en separat designerlinje i storformat i höst.
Det var verkligen på tiden. Jag var precis på väg att ägna den här krönikan till att sura över hur generande passiv de platta paketens gigant är i satsningen på svensk design.
Initiativen till att föra ut vår inhemskt omhuldade formgivning till det internationella medvetandet har tidigare oftast kommit från spridda företag som ställt sig i en monter på Milanomässan. Eller från särskilt manade enskilda personer, till exempel den Sverigeförälskade Tyler Brulé som frossade i svensk estetik och mytologi under sin tid som chefredaktör för det betydelsefulla engelska magasinet Wallpaper, och förre Tokyo-ambassadören Krister Kumlins fru Ewa (nu chef för föreningen Svensk Form) som rev i gång och eldade på den årliga (1999-2004) uppvisningen Swedish Style i Tokyo med omatchat rastlös energi. Instanser som Exportrådet vaknade till. Det senaste året har vi bröstat upp oss i England med utställningarna Beauty and the Beast och Designed in Sweden, och i Australien av alla ställen -- med Tokyoarvtagaren Swedish Style Australia.
Ganska bra jobbat. Men hur effektivt? Swedish Style Tokyo har förvisso lett ett ökat antal myllrande japaner till möbelmässan i Älvsjö, och Nendos soffbord Snow för Swedese är superfint, precis som flera av Claesson Koivisto Runes senaste tydligt Japaninfluerade saker. Men det japansk-svenska möbelfrieriet har långt kvar till Sony Ericssons sammanslagnings-succé, och det är inte utan att jag undrat varför vi behövt åka ända hit när jag stått med drink i hand på vernissage i Shibuyadistriktet, bland mest samma interna branschsvenskar som i Stockholm, bara i en annan butik, och ännu lite gladare i hatten.
Ikea, däremot. 211 varuhus i 32 länder. En sanslös räckvidd. En oslagbar prispressande produktionsapparat. Kort sagt en perfekt kanal för att sprida modern svensk toppdesign ut i världen till miljontals andra människor än cocktailsmuttande branschrävar och en klunga lokala trendråttor.
Men Ikeas intresse har varit svår-analyserat svalt.
1995 lanserades Ikea PS i Stockholm och Milano i stor stil; en serie möbler i samarbete med några av Sveriges bästa formgivare. Uppmärksamheten blev enorm, som alltid när en bred jätte inser dynamiken i att ~ liera sig med extern så kallad spjutspets-kompetens. 1999 och 2002 kom fler PS-prylar, men de hanterades med en annan försiktighet och smögs in i standardsortimentet.
I mina ögon är det obegripligt att Ikea inte satsar på en permanent designerserie som förnyas varje år vid sidan av de vanliga platta paketen. Det är ett klockrent komplement. En sån serie skulle ge varumärket ännu skarpare konturer.
Och med tanke på vad Ikea skulle betyda för den begåvningsreserv som finns i det här landet, så är det snudd på företagets förbannade skyldighet att starta upp den.
Tio år efter PS-lanseringen kommer nu en värdig uppföljare, som det verkar. Det ska bli mycket intressant att se vad den för med sig. Det rör sig om en "designkollektion", men hur stor den är, vad den innehåller, vilka som är med -- allt är topphemligt. Den presenteras för media först i slutet av juni och lanseras till hösten.
Men det viktigaste av allt vet du ju redan nu. Det sammanfattas i sju ord:
Kom ihåg var du läste det först.
Australiske stjärndesignern Marc Newson har gjort allt från schäslonger i kolfiber till krogar och flygplan -- och nu även kläder. Kolla in hans street wear-kollektion för G-Star Raw på www.g-star.com.
Packa gärna Eva Åingers, Nina Jobs och Björn Dahlströms smarta, lätta, enkla reseprylar Urbana för Simplicitas. www.simplicitas.se
En impulsiv designhelg i Milano kanske? Möbelmässan pågår 13--17 april.
Missa inte Konsthantverkets Dag över hela landet den 23 april. Kolla www.konsthantverkscentrum.se för komplett program.
Eero Koivistos kreativitet galopperar. Kolla www.claesson-koivisto-rune.se. Dessutom 1: utställningen om CKR på Röhsska museet i Göteborg pågår till den 30 april. Dessutom 2: Röhsska har en stark vår över huvud taget - www.designmuseum.se.
Det har hintats av bland andra Signe Persson-Melin (www.melindesign.se) i den nyligen avslutade utställningen på Form/Design Center i Malmö, och befästes av många på mässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö: cement och betong är den stora trädgårdstrenden i sommar i kombination med sten, gräs och trä i rena miljöer som andas asiatisk vilsamhet.
Det har aldrig varit roligare att samla frimärken. Sara Lunds grafiska frimärken Designåret för Posten med motiv av svenska designklassiker är jättefina.
Öppna här! är en snygg och skojig utställning om förpackningsdesign på Designforum Svensk Form i Stockholm (till den 15 maj). Utställningen om Alvar Aaltos allomfattande gärning (Kristinehamns konstmuseum 28 maj-4 sep.) låter mycket lovande.