För att ett föremål ska bli en riktig designikon är inte utseendet nog. Det kräver också en intressant historia, tekniskt nytänkande och att det fungerar som vattendelare mellan två generationer: en äldre som stöts bort och en yngre som tar det till sig och gör det till sitt. Och en sak till: det får inte vara för vanligt.
Det sista finns en väldigt enkel lösning på. Blir priset bara tillräckligt högt har vanligt folk inte råd.
Poul Henningsens PH5 har allt men är egentligen för vanlig. Alltså för billig. Möjligtvis så vanlig att den står över ikonnormen. Och förresten hänger den ju bara i köket och där spelar det väl inte så stor roll?
När Poul Henningsen föddes 1894 fanns elektrisk belysning bara i ett fåtal restauranger och butiker i storstäderna, i hemmen brann fortfarande fotogenlamporna, och trots sin insats för det elektriska ljuset föredrog PH livet igenom fotogenlampans mjukare sken framför glödlampan.
Henningsen isolerade fyra problem med glödlampan: ljuset var för vitt, det återgav inte färger på ett korrekt sätt, det bländade och det var oekonomiskt. Han skyllde allt på tillverkarna som han ansåg kompromissade bort en i grunden bra idé. Att armaturerna långt in på 20-talet var kvar på fotogen- eller stearinljusstadiet och inte alls anpassade efter den nya ljuskällan gjorde inte saken bättre. De flesta lampor såg bättre ut när de var släckta.
Poul Henningsen brukade säga att den första PH-lampan kom till honom över en kopp kaffe vintern 1925-26. I själva verket var det resultatet av tio års forskning och envist experimenterande. Det är också fel att säga att det var en lampskärm som premiärvisades i på Forum i Köpenhamn 1926. I själva verket var det ett flexibelt belysningssystem bestående av olika stora skärmar som kunde varieras sinsemellan. Med PH-lampan hade Poul Henningsen lyckats göra en lampa som inte bländade och med ett ljus som kunde riktas. Formen sägs vara inspirerad av en kopp, en skål och ett fat staplade på varandra. Proportionerna var 4:2:1. 50 procent av ljuset reflekterades i den översta skärmen och 25 procent på de två understa.
Genombrottet med PH-lampan satte i-gång en lavin av PH-modeller från tillverkaren Louis Poulsen: bordslampor, sänglampor, golvlampor, vägglampor, lampkronor, växthuslampor, pianolampor, läslampor, mörkläggningslampor, spegellampetter, tandläkarlampor och operationslampor, allt i alla upptänkliga kombinationer av färger och material.
Efter andra världskriget, där PH tillbringade åren 1943-45 i Sverige som flykting, ägnade sig Poul Henningsen mest åt att skriva och arbeta som arkitekt men under åren 1957-58 går han åter in i en mycket kreativ period och skapar klassikerna Glob, Snöboll, Kotte och PH5.
Med PH5 kan man säga att Poul Henningsen både firade en slutgiltig seger och kastade in handduken i kampen mot glödlampstillverkarna. "Jag har accepterat mitt öde och skapat en lampa som man kan stoppa vadsomhelst i: lysmaskar, julgransljus eller 100 watts glödlampor", kommenterade han.
PH5 - namnet kommer av den stora skärmens ytterdiameter: 50 cm - består av fyra yttre skärmar plus två mindre färgade skärmar inuti och lampan kombinerar några av de bästa egenskaperna från tidigare konstruktioner: den tydliga riktverkan nedåt hos treskärmslamporna med fyrskärmslampornas övre skärm som ska sprida ett milt ljus i rummet i övrigt. PH5 är avsedd att hänga lågt över ett bord och för att minimera bländningen är glödlampan praktiskt taget helt innesluten. Tack vare den röda insidan blir ljuset också varmare. För att bättra på ljusets möjligheter att återge färger korrekt försågs PH5 med små inre skärmar i rött och blått för att addera färg i de delar av spektrat där ögat är minst känsligt och dämpa ljuset mitt i spektrat där ögats känslighet är som störst.
PH5 kallades klassiker redan när den visades första gången och har producerats i snart 50 praktiskt taget oförändrad.
Poul Henningsen var övertygad funktionalist och politiskt radikal och han ansåg att arkitekter och formgivare har ett socialt ansvar. Själv hävdade han envist nyttan och vikten av god form till massorna och såg det som sin uppgift att skapa bättre ljus i hemmen till en kostnad som de flesta hade råd med. Många har haft samma ambitioner och stupat. Poul Henningsen nådde åtminstone massorna med PH5 även om det inte var arbetarklassens utan den formmedvetna medelklassens massor.
Köpa en PH-5
Den första PH5 hade blå skärm, senare har den också tillverkats i lila, rött, vitt och grått. Nya PH5 tillverkas bara i vitt och grått.
En ny PH5 kostar drygt 4 000 kronor i butiken. Begagnat på Blocket ligger priserna på mellan 1 500 och 2 000 kronor för vanliga vita PH5:or och nivån är ungefär densamma på auktionshusen.
Den som vill ha en äldre PH5 eller en med annan färg än vit ska göra ett besök på Lauritz.com, en dansk auktionssajt. Här hittar man förutom väldigt många PH5:or, många andra treskärmslampor i olika storlekar och utförande men också Glob, Snöboll, Kotte och Kontrast liksom ovanliga mellankrigsmodeller. Räkna med en dansk tusenlapp för en komplett PH5 i bra skick och upp till 40 000-50 000 kronor för sällsynta modeller.
Hur heter det och varför?
De flesta av Poul Henningsens lampor har en sifferkombination efter initialerna PH som refererar till storleken på överskärmen. PH 4/4 har alltså en översta skärm som är 40 cm i diameter och mellanskärm och underskärm anpassade till den diametern. Pendlar och taklampor med samma siffror i beteckningen, som 4/4, är avsedda att hängas högt upp och kan därför blända om de hänger över ett matbord till exempel. På flera lampor har man därför blandat olika skärmkombinationer. PH 4/3 har alltså en överskärm med diametern 40 cm men en mellanskärm och en underskärm anpassade till en överskärm i storlek 3, alltså 30 cm.
Pendlar finns i storlekarna från 6/6 till 1/1 men överskärmar finns också i halvstorlekar som 3 1/2 och 4 1/2. Observera också att det inte finns någon absolut överensstämmelse mellan överskärmens beteckning och storleken. Storleken 1 har till exempel en diameter på 16 cm.
PH5 är i det här avseendet föredömligt okomplicerad. Den finns bara i en modell med diametern 50 centimeter, varken mer eller mindre.