Lennart Wirf i Linköping drabbades extra hårt när han bytte lägenhet. Det fasta och billigare 2-årsavtalet med elbolaget Vattenfall byttes ut mot ett betydligt dyrare hos Östkraft. Och det mitt under avtalstiden.
- Det är tydligen ingen som bryr sig om mitt elavtal som jag anser fortfarande gäller, säger Lennart Wirf.
Innan Lennart Wirf flyttade till den nya lägenheten kontaktade han Vattenfall för att tala om sin nya adress. Men kundtjänsten svarade att han inte behövde göra någon anmälan, utan sådant sker automatiskt vid flyttningen.
Efter en tid fick Lennart Wirf en elräkning från Östkraft/Tekniska Verken, där han som ny kund påförts ett tillsvidarepris på 65,5 öre per kWh. Tidigare betalade han 37,9 öre per kWh med Vattenfalls tvåårsavtal som går ut först den 31 augusti nästa år.
- Jag är förvånad att man kan bryta ett avtal utan att först informera kunden. Jag anser att Vattenfall inte tar hand om sina kunder på ett bra sätt, anser Lennart Wirf.
Eva Ankarberg på Östkraft säger att ett avtal bryts när man flyttar om lägenhetsägaren inte talar om att han eller hon har ett tidigare avtal med en elleverantör. I den inflyttningsanmälan som skickas ut ska bland annat dessa uppgifter fyllas i.
Vattenfall borde i det här fallet ha upplyst kunden om vad som gäller när man byter lägenhet.