De stabila stolarna, förmodligen trotjänare från någon offentlig inrättning, hamnade så småningom i alldeles ny skepnad på den stora möbelmässan i Stockholm. Men först efter en förvandling av tre konsthantverkare.
Maria Segersäll och Rasmus Sköld, som har en gemensam ateljé i Vadstena, tog hand om själva stommen. De karvade och täljde och utformade stolarna, som de sedan satte ihop till en gemensam möbelpjäs med hjälp av en bricka.
Ann-Sofie Granström från Motala, som just nu studerar textil design vid Textilhögskolan i Borås, såg till att stolarna fick nytt tyg. Hon tecknade med blyerts och förde över mönstren via digitalt textiltryck.
Alla tre träffades en gång i tiden på Lunnevads folkhögskola i Östergötland där de studerade konst. Under åren som gått har de skaffat sig högskolebakgrund i design och konsthantverk och funderar nu på ett fortsatt samarbete.
Återanvändning kommer det nog i så fall att bli mer av. Dessutom något som kan berätta om gamla tider, något som kan bli personligt.
- Till skillnad från allt som är massproducerat, säger Ann-Sofie Granström.
Och stolen(arna), den fick förstås ett namn: Fein stol. En lek med den östgötska dialekten och en hyllning till ursprunget.