Han måste ha det rätt bra, den där Naken-Janne

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2005-11-17 00:00

Vintern kan vara förvirrande.

I övergången från höst till bitande bisterhet trampar jag till exempel alltid fel i mitt val av kläder. En morgon skiner solen så jag drar på mig gympadojor och en tunn jacka, bara för att snabbt upptäcka att det är så skitkallt att jag måste springa med höga knäuppdragningar och göra åkarbrasor hela vägen till bussen för att inte förlora nån hyfsat vital kroppsdel till kallbrandsmonstret. Dan därpå -- solsken igen. Aha, tänker jag förstås, vis av erfarenhet, och drar på mig varm tröja och yllerock. Eftersom solen den här dan betyder vad sol bör betyda, typ tio plusgrader, så behövs inga åkarbrasor. Halvvägs till bussen har jag i stället svettats bort ett par tre kilo, ungefär som en hockeymålvakt efter en knallhård derbymatch.

Den här typen av tvära svängningar och lätt förvirring har även drabbat designvärlden.

Först skulle allt vara minimalistiskt klinikvitt, från MacIntoshdatorer och köksinredningar till Jean Nouvel-bord och butiken Asplunds (i Stockholm) hela sortiment.

Sen blev det mesta dramatiskt kontrastsvart och högblankt som en kabaret i 1920-talets dekadenta Paris.

Varpå trenden gled vidare över 80-talistiska Barbiepasteller som turkos och rosa och flammande klarrött och snabbt vidare in i ett stadie av djup naturromantik: Hanna Wernings tapeter, Philippe Starcks Mademoiselle-stolar och Patricia Urquiolas Usame-bord för Kartell, Tord Bontjes lampor och tyger, Josef Franks revival och stora härliga Howard-soffor; överallt kryllade det av djur- och blommotiv och gammeldags gulligull.

Och nu? Allt på en gång. Gympadoja på ena foten, fårskinnsstövel på den andra. Badbrallor, tunn jacka under skoteroverall.

På tvådagarskonferensen Future Design Days i Stockholm 14--15 november presenterade föreningen Svensk Form, SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign) och Sveriges Reklamförbund den nya designutmärkelsen som ska ersätta Utmärkt Svensk Form-priset. Den kallas Swedish Design Award och ska "belöna design ur ett bredare och djupare perspektiv". Swedish Design Award "bjuder in ett vitt spektrum av designlösningar" och "fokuserar på problem som design löser för företag och organisationer". För att få medverka måste designlösningarnas nytta dokumenteras.

I den "rådgivande gruppen" bakom denna Swedish Design Award medverkar bland andra representanter för Volvo Lastvagnar och Kinnarps outhärdligt träiga kontorsmöbler, en professor från Stockholms Handels-högskola samt en modejournalist.

Samtidigt, i Japan: årets Swedish Style -- numera en traditionell utställning som presenterar ny svensk form under designveckan i Tokyo -- lanseras med mottot "Happy Style" och bild på en person som ser ut att vara klädd för a) ett rekryteringsmöte hos Clowner Utan Gränser, eller b) en högst olustig svensexa.

"We want to highlight the fun and friendly aspects of design and we want to celebrate the different ways that design, art, food and music make us happy. And we hope that Swedish Style will bring you happiness", heter det i programmet. "Enjoy yourself, get curious and be happy!".

Nytta eller nöje, djup eller flamsyta, professorkalkyler eller clownperuker -- hur ska vi ha det?

Tillbaka till Future Design Days i Stockholm. I år är den uppdelad i de fyra avdelningarna "Industridesign och innovationer", "Nya medier och underhållning", "Arkitektur och inredningsdesign" samt "Mode och livsstil". Medverkar i olika former gör bland andra tv-ansiktet Renée Nyberg, polske klädskaparen Arkadius Weremczuk, Malmöpolitikern Ilmar Reepalu, data-spelsdrottningen Nicole Lazzaro och Jan-Åke Jonsson från Saab.

Och precis när man trodde att det mesta hade totats ihop huller om buller slår Marcel Wanders till med en micro som också är en tv för Boxford Holland.

Jeeeesus, vilken röra! Stående mitt i den är det snudd på omöjligt att avgöra vad den är mest: överbombastisk designiver eller nyskapande korsbefruktningar.

Vi får väl vänta och se. Under tiden kan jag i alla fall konstatera att det yviga överflödet så att säga gör det svårare än nånsin att veta hur man ska klä sig.

Han måste ha det rätt bra ändå, den där Naken-Janne.

Rikard Lind

Frilansjournalist

design

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!