Hej då, Macken !

Cirkeln är sluten för Ulrika bilverkstad.

Ässjan och städet finns kvar sedan byggtiden.

Ässjan och städet finns kvar sedan byggtiden.

Foto:

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2009-10-01 06:30

Den byggdes 1942 som Holger Svenssons Bilverkstad och cykelaffär. Tel 39. Bensin började man sälja först 1959. Nu i september har bensinpumparna tickat fram sina sista liter 95.

Men sonen Margon Svensson fortsätter på samma sätt som fadern Holger med bilverkstad. Inte mycket är ändrat sedan byggtiden. Kvar finns ässjan och städet. Även Holgers raka, tillverkad av ett vinkeljärn finns kvar, den användes att samla ihop kolen med när man smidde. Förutom reparationer av bilar och cyklar så lagades även en hel del jordbruksredskap med sneda harvpinnar och plogbillar och då kom ässjan och städet till pass.

Byggnaden är uppförd av betongsten och putsad med en gulbeige skrapad puts. På övervåningen fanns två lägenheter. Som många serviceyrken var arbetsplats och bostad i samma hus och arbetstiderna flytande.

De bruna panelade slagportarna talar sitt tydliga språk att det här är en verkstadslokal. I det stora skyltfönstret skyltades med diverse reklam. Butik och kontor är skilda från verkstadslokalen med brunmålade spegeldörrar. I verkstan är det prydligt med verktyg på sin anvisade plats. Doften är tung av olja. Margon är upptagen med att undersöka en bil. Kan det vara ventilen eller kamremmen ?

På baksidan finns en fin pump från 1960-talet. Sparad av en som värnar om bilismens kulturarv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!