Modet ligger i att som kund våga skaffa en egen stil, inte följa det alla andra gör. Funktionen finns i produkterna. Det är inte bara en möbel man säljer. I den ingår det kompletta behovet av möbeln och dess funktion. Ungefär så. En utställning av olika boendemiljöer i strikt vitt och svart inleder varuhusvandringen. Förvaring i alla dess former är bärande tema. Det är skåp, byråer, korgar, lådor, vitriner, garderober, bokhyllor . . .
- Låt era saker hitta hem. Visa de saker ni är stolta över, dölj de som ni inte vill visa upp, säger Johan Nestor innan han bjuder på cider i champagneglas och två skålar med chips. Sedan får premiärpubliken mingla en stund innan utlottningen av tio kataloger i King size tar vid.
Mia Pärsby från Borensberg tjoar till av glädje när hennes nummer ropas upp som första vinnare av King size-versionen.
- Wow! Jättehärligt.
Hon har samlat på Ikeakataloger sedan 1975 men det här är hennes första i storformat.
"Roligt att bläddra i"- Det är roligt att bläddra i de gamla ibland. När jag tittar i kataloger från 80-talet ser man ju hur mycket som förändras genom åren. Hade jag det verkligen så där Dallasinspirerat hemma kan jag tänka med en rysning, och det hade jag ju.
Årets katalog tycker hon är värd fyra insexnycklar av fem möjliga.
- Jag är lite kritisk mot att den hänvisar till webbsidan så mycket. Men den är ju ändå kul. En blädderbok man kommer tillbaka till. Ikea sätter nog många trender för oss vanliga människor men knappast i möbelvärlden.
Mia har inte varit på något Ikeavaruhus utomlands och det grämer henne.
- Jag såg ett när vi var på Kanarieöarna och tycket vi skulle gå in, men jag blev nedröstad av familjen.
En som varit utomlands och jobbat med Ikea är Inga Britt Lindqvist, numera avdelningschef, som jobbat på Ikea sedan de öppnade i Linköping 1977.
Lärde mig italienska- Jag var med och öppnade i Kina, Tokyo och Turin. i Italien blev jag kvar i ett och ett halvt år och lärde mig också italienska på kuppen. Kinesiska gick inte alls på de tio veckor jag var där.
Att hon stannat så lång tid, fram till pensionen i år, tillskriver hon andan i företaget.
- Vi är alla lika mycket värda här. Som kund märker du inte att det är avdelningschefen du möter på golvet.
Unga som sätter bo, studenter och barnfamiljer är kärntrupperna av Ikeas kunder.
- Men vi har alla sorters kunder. Även de från "Fina Gatan".