Skärp tonen storföretag!

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2005-03-24 00:00

Telia tycks rekrytera sin personal från Guantanamobasen numera. Tonen i det första påminnelsebrevet efter en obetald räkning (som jag svär på aldrig har nått mig!) stinker bitterhet och hämndlystnad. Hade de mig framför sig skulle jag kläs av naken och förnedras med piska och ett hundkoppel runt halsen.

"Om betalning inte kommit oss tillhanda senast 05-03-21 kommer fordran att överlämnas till inkasso och inkassokostnad tillkommer. Vid utebliven betalning kommer abonnemanget att stängas helt och öppnas när betalningen kommit oss tillhanda. I de fall abonnemanget annulerats måste nytt avtal tecknas. Dröjsmålsränta, påminnelseavgift och ev öppningsavgift faktureras på kommande faktura."

Man häpnar. Inte av det styltiga språket -- det kan de väl få hålla på med om det ökar deras självkänsla -- men den hotfulla tonen!

Nä, skicka hela bunten på charmkurs och låt mig få ett sånt här brev nästa gång jag missat en räkning:

"Bästa telekund Carina Glenning! Du har varit en trogen kund i många år, och alltid betalat dina fakturor i tid. Därför förutsätter vi att det denna gång skett ett misstag och skickar återigen den senaste fakturan till dig. Tack för ditt förtroende! Vårliga hälsningar från Telia."

Jag har aldrig haft så stor lust att byta teleoperatör som nu.

Skärpning, alla ni pompösa, självgoda storföretag! Er uppblåsthet står mig upp i halsen. Har ni alldeles missat tåget? Bockandet och bugandets tid är förbi. Ni är inte ensamma aktörer på marknaden längre och jag vet många som gärna ser mig som kund.

Jag föreslår att Telia gör ett studiebesök hos Vattenfalls kundserviceavdelning. För säga vad man vill om det företaget, mångmiljardvinsterna och det längsta strömavbrottet i mannaminne, de har åtminstone fattat vidden av att bemöta sina kunder på ett trevligt sätt.

Fast fortfarande undrar jag när de 3 000 kronorna jag skulle få som plåster på såren för tre dygns strömavbrott, för elva veckor sedan, kommer. Och om det blir dröjsmålsränta utbetald ...

HEMLIKT

Carina Glenning

Bostadsredaktör

carina.glenning@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!