Missnöjet med hantverkare toppar listan över ärenden hos kommunernas konsumentvägledare, uppger Konsumentverket som sammanställt uppgifter från 210 vägledningar. Nästan vart femte ärende rörde boendefrågor varav hälften av dessa handlade om problem med olika typer av hantverkstjänster. I kategorin boendefrågor fanns det även en hel del problem vid bostadsköp, husbygge och mäklartjänster. Det näst vanligaste området bland klagomålen rörde bilköp och bilreparationer. Även problem med telefoni- och internettjänster gjorde att många hörde av sig till konsumentvägledarna för att få hjälp. Under förra året hjälpte kommunernas konsumentvägledare drygt 118 000 konsumenter med olika typer av ärenden. (TT Spektra)
Allt fler svenskar ansöker om och beviljas skuldsanering, uppger Skatteverket. Under förra året kom det in 4178 ansökningar om skuldsanering till kronofogdemyndigheten, vilket är en ökning med drygt 13 procent jämfört med år 2004 och med 31 procent jämfört med 2003. Antalet beviljade skuldsaneringar ökade förra året med 18 procent jämfört med 2004, vilket kan bero på att informationen om möjligheterna till skuldsanering nått ut till fler personer. "Många som kanske uppfyller kraven för skuldsanering har bristande kunskap om hur skuldsanering fungerar. Att antalet ansökningar ökat ser vi som ett kvitto på att vi har nått fram med vår information", säger Cecilia Vännman på Skatteverkets kronofogdeavdelning i ett pressmeddelande. Nästa år kan det bli enklare att ansöka om skuldsanering samtidigt som hela processen kommer att gå snabbare. (TT Spektra)