Svartjobb dyrt för samhälletTrendiga kulörterOptimism om bostadspriserTrendigt med vovve

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2004-09-09 07:11

n Svartjobbande hantverk-are kostar staten 50 miljarder kronor i utebliven skatt varje år.

En icke oansenlig summa kommer från hantverk i privata bostäder, eller borde komma rättare sagt. Och svart anlitad arbetskraft är inte enbart ett problem för staten, utan kan bli besvärligt även för den som anlitat arbetaren. Om det inte går som man tänkt sig kan den billiga affären bli väldigt dyr.

För att komma åt de svarta pengarna kommer riksdagen senare i höst troligen besluta om ett rotavdrag på 30 procent för renovering av privatbostäder.

Avdraget ska minska kostnadsskillnaden mellan svarta och vita jobb och få fler att anlita vit hantverkshjälp. (TT Spektra)

n Sedan flera år tillbaka har färgtillverkarna tagit fram trendriktiga kulörkollektioner varje år för att hjälpa konsumenterna, och troligen också för att sälja mer färg. Alcro var en av de första att anlita inredare, arkitekter och konstnärer för att ta fram sin kollektion.

Beckers har inte varit sämre. Senaste kollektionen för år 2005 har tagits fram i samarbete med inredningsarkitekten Lena Andersson, som i sin tur låtit sig inspireras av Art Deco. Art Deco var den stilperiod som rådde på 1920- och 30-talen.

Färgerna är positivt pastelliga och har fått namn av platser där stilen satt tydliga spår. Vi får väl se om Bombay blue eller Miami pink kommer att lämna lika tydliga spår i Sverige 2005. (TT Spektra)

n Trots att allt fler varningar om nya bostadsbubblor höjts under senare tid är hushållen optimistiska.

Konjunkturinstitutets förtroendeindikator visar att hushållens optimism om stigande bostadspriser inte varit så stort sedan september förra året, och många tror på fortsatt stigande priser, skriver Mäklarsamfundet i ett pressmeddelande.

Enligt Mäklarsamfundet beror de fortsatt stigande priserna inte på spekulation, utan på bostadsbrist. Det finns dock andra som varnar för att prisökningen inte längre står i relation till löneökning eller bostadsbristen. (TT Spektra)

n Att ha hund är trendigt just nu. Antalet hundar som registreras i Sverige ökar stadigt. En trend som även inredningsföretagen hakat på.

Matskålar, koppelkrokar, torrfoderburkar och andra hundprylar behöver ju inte enbart vara funktionella, utan också snygga och en del av inredningen i ett hem. Ikea lanserar nu en ny hundkollektion på utvalda varuhus i hela Europa.

I Sverige finns kollektionen än så länge bara i Barkarby utanför Stockholm. Även Åhléns har kommit med en hundkollektion, och flera andra inredningsföretag satsar på liknande produkter.

Trendmedvetna mattar lär bli glada att slippa välja mellan fula eller fulare hundskålar -- om hundarna själva märker någon skillnad är kanske mer tveksamt. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!