Det är några månader kvar till sommaren men redan nu är det full fart på Hotell Sommarhagen i Malexander. Det finns personal på plats som jobbar i köket och som bygger färdigt hotellets nya rum.
– Vår säsong är från april till oktober och under högsäsongen är det tio heltidsanställda som jobbar här, säger Marianne Jordvi.
Sedan 2004 äger och driver hon verksamheten tillsammans med sin make Bengt-Göran Jordvi. Deras hotell ligger ute på landet med skogar och sjöar runtom. Trots att det ligger lite avsides hittar gästerna hit.
– Vi fortsätter att öka omsättningen år efter år och att vi nu vann Branschvinnare Sveriges pris 2023 är ett kvitto på att jag satsat rätt här, säger en stolt Marianne.
Vilka var de andra som ni ställdes mot i tävlingen?
– I vår grupp var det hotell och restauranger i Sverige, den som ökar sin genomsnittliga omsättning mest i procent får priset.
Hotellet visade upp en genomsnittlig resultatförändring på 2 328,6 procent och verksamheten hade även en omsättningsförändring på 92,6 procent.
– Vi har i flera år jobbat med ekonomisk hållbarhet, säger Marianne.
Kan du utveckla mer konkret vad det innebär?
– Att vi satsar på miljötänk och att vi handlar närodlat och närproducerat så långt som det är möjligt. Vi anlitar även lokala hantverkare när det behövs.
Hotellet har medvetet försökt ta till åtgärder för att få ner matsvinnet. Det har de gjort genom att hotellgästerna får förboka sina middagar och maten till restaurangen köps från lokala aktörer.
– Jag kontaktar lantbrukare och fiskare redan nu för att se vad de har för råvaror som de kan leverera till oss i större mängd. Därefter börjar vi arbetet med att sätta vår meny.
Marianne berättar även att de i sin satsning på ekonomisk hållbarhet återinvesterar verksamhetens förtjänst i hotellet.
– Förra året valde vi till exempel att bygga flytande stugor som ligger förankrade på en sjö i närheten. I år satsar vi på att bygga en solcellspark på vår parkering där det även kommer att bli laddstationer för elbilar.
Sommarhagens besökare kommer till stor del från Belgien, Holland och Schweiz, där hotellet samarbetar med företag för att marknadsföras i dessa länder.
– Efter pandemin har det också blivit fler svenska gäster, vilket är jättekul.