Det är man, visar den senaste statistiken från Vägverket, ensam om i hela Vägverksregionen, som består av Blekinge, Kronoberg, Kalmar, Jönköping och Östergötlands län.
Noterbart är att under de senaste två åren har ingen kommun i hela regionen lyckats nå nollvisionen.
-- Det är naturligtvis oerhört glädjande, säger Boxholms gatuchef Conny Abrahamsson.
-- Vad jag vet har vi klarat oss bra även under november och det är bara att hoppas att vi kan hålla det här resultatet hela året. Och nästa och nästa.
Boxholm har de senaste två åren utmärkt sig som länets sämsta bilbältesanvändarkommun. Men den senaste mätningen som genomfördes av NTF, visade på en klar förbättring.
Boxholm har nu hamnat på närmare 75 procent bältesanvändning, vilket motsvarar snittet i länet.
-- Vi har satt fokus på trafiksäkerhet i Boxholm och i synnerhet vikten av att ha bilbälte, säger Cege Sjöström, verksamhetsansvarig på NTF Östergötland.
-- Dessutom har Boxholm hamnat i media på grund av dålig bältesanvändning och vi hoppas att Boxholmsborna fortsätter på samma sätt så vi slipper de tragedier som en trafikolycka innebär.
Boxholm hade under motsvarande period år 2000 fyra svårt skadade och tre lindrigt skadade. Under samma period 2001 en dödad, två svårt skadade och tio lindrigt skadade, enligt statistik från Vägverket.
-- Att Boxholm nu kan visa ett så glädjande resultat har förstås många orsaker. Det har blivit lättare att få gehör för trafikfrågor hos politikerna på senare år. Det lokala trafiksäkerhetsrådet har tillsammans med olika frivilligorganisationer, polis och inte minst NTF, gjort mycket för att öka trafiksäkerheten i kommunen. Men i slutändan är det ändå bilisterna själva som bestämmer hur statistiken ska se ut, säger Conny Abrahamsson.
-- Men det finns mycket kvar att åtgärda och överst på vår prioriteringslista för nästa år står Fällhagsområdet där vi har bekymmer med höga hastigheter.Göran Palmqvist