Det är konsumentpaketeringen som läggs ner efter fem år.
- Det är inte lönsamt för oss att paketera osten själva, säger vd Thomas Lundh, verksamheten är inte storskalig nog.
Förpackningen har gjorts på en linje med fyra anställda. De stora konkurrenterna har fyra-fem linjer parallellt. På Boxholm Mejeri har det inte hjälpt att försäljningen har fördubblats på två år och att 650 ton ost har packats. För att få lönsamhet krävs 2 000 ton ost.
- Ja, vi har insett att det är ohållbart, personalen har gjort vad de kan för lönsamheten, men det hjälper inte, säger Thomas Lundh.
En av de fyra tjänsterna är redan intecknad och en person kan sannolikt få jobb i mejeriet.
- Det kan bli fler jobb, säger Thomas Lundh, vi investerar och ökar produktionen. Dessutom har vi plastföretaget Sonoform i Tranås i samma koncern, vi diskuterar möjliga arbetstillfällen där för dem som förlorar jobbet i packen.
Storsäljaren Borgmästarost ökar till 300 ton i år och årsproduktionen av alla ostsorter beräknas bli 1 500 ton. Nästa år räknar mejeriet med ytterligare 100 ton.
- Om vi fortsätter att växa kan det bli en ny diskussion förpackningen, säger Thomas Lundh.
Nu kommer Boxholmsostarna att paketeras av ostspecialisten i Linköping.