Boxholmsbo bäst i Sverige

Boxholmsbon Per Wärn har gjort det igen. Blivit Sveriges bästa Mitsu- bishitekniker.

På jobbet i Hestra lagar han allt. Men hemma sysslar han mest med sin dragracingmotorcykel som han själv byggt. Den går nästan 300 kilometer i timmen och är hur säker som helst. Bild: PETER JIGERSTRÖM

På jobbet i Hestra lagar han allt. Men hemma sysslar han mest med sin dragracingmotorcykel som han själv byggt. Den går nästan 300 kilometer i timmen och är hur säker som helst. Bild: PETER JIGERSTRÖM

Foto: Fotograf saknas!

Boxholm2004-09-11 10:19

Blivit och blivit. Man kan snarare säga att han har behållit titeln därför att Per Wärn vann Mitsubishis eget mekar-SM i Stockholm redan för två år sedan. Tävlingen sker vartannat år och ingen annan har kunnat ta över utmärkelsen.

Det var femte gången som Per Wärn tävlade, men den här gången var det extra roligt.

-- När jag vann förra gången hade jag förberett mig seriöst och ganska länge. Men i år har jag knappt haft någon tid för det. Jag blev lite förvånad när resultatet kom, säger Per Wärn, som Corren träffar i hans garage hemma på Tallåsvägen.

Man förväntar sig att bilmekaniker från stora städer tar hem en sådan tävling. Varför just du?

-- Det är egentligen inte så konstigt. Jag jobbar på ett litet ställe utanför Tranås och där måste man kunna allt. Jag lagar också bilar och motorcyklar. På stora verkstäder har man spe- cialister som är duktiga på vissa saker, men som inte alls behärskar andra.

På tävlingen var man tvungen att hitta ett tiotal olika fel, att lösa problem och att göra allt detta på rätt sätt. Kontrollanter var de tävlande i hälarna hela tiden.

-- Det var inte lätt, men man måste också ha lite tur, säger Per Wärn och skrattar.

Inget varar för evigt

Han har alltid varit intresserad av motorer, bilar och mekanik och han trivs med sitt jobb. Den stora passionen i livet är dragracingmotorcykeln som han själv byggt. Garaget liknar mest ett tempel för hans kärlek. Där finns ingen bil, bara motorcykeln och hundratals reservdelar till den.

Det tog tre år för Per Wärn att bygga sin dragracingmotorcykel som han nu tävlar med på banan i Mantorp. Motorcykeln är konstruerad för att åka 400 meter på så kort tid som möjligt och inget annat. Per Wärns bästa tid på 400 meter är 7,95 sekunder.

Men han vill vara minst en halv sekund snabbare. Med en hemgjord turbomotor på 300 hästkrafter på sin motorcykel lär han inte vänta länge på nytt rekord.

Man kan ju undra vad vitsen är med att ha en motorcykel som går 400 meter rakt fram enbart på speciella banor?

-- Det är en extrem sport. Och absolut den grymmaste. När jag kommer in i målet kör jag 290 kilometer i timmen. Tjusningen är att dragracingmotorcyklar accelererar så snabbt. Lite synd att allt går över på några sekunder.

Dyrt nöje

Om Per Wärn skulle vilja köpa en sådan motorcykel som han byggt själv skulle den kosta drygt 250 000 kronor. Att tillverka alla delar själv och att få allt att fungera är en riktig utmaning men också en del av tjusningen med sporten. Att tävla är dock inte bara kul utan också dyrt.

-- Varje tävling kräver en hel del insatser och pengar. Det finns också många banor som man kan tävla på. För att kunna köra mer försöker jag locka några sponsorer, säger han.

Enligt Per Wärn är dragracing en säker sport, bland de säkraste. Hastigheter upp till 300 kilometer i timmen uppnås under kontrollerade former och man får inte köra om ambulans och brandkår inte är på plats.

Efter tävlingen brukar han frakta sin motorcykel med en liten vanlig motorcykel. Det är enda tillfället när han hinner köra vanlig motorcykel, vilket han ibland saknar.

I oktober representerar han Sverige i Europafinal för Mitsubishimekaniker, som ordnas i Madrid. Och förberedelserna har redan börjat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om