- Vi satte oss ner och skrev på en handlingsplan till förbättringar direkt efter besöket. Livsmedelsverket tvingar oss att bli bättre på allting. Det är bara bra att ha denna myndighet som blåslampa och piska. Man måste ibland vakna till lite, vi tycker att vi är så duktiga, säger företagets vd Thomas Lundh.
Han säger dock att han är lite ledsen för att myndigheten bedömt situationen på företaget som allvarlig. Det tycker han inte stämmer sett till de faktiska anmärkningarna.
- Nej, det tycker jag också är tufft, men det är inspektörens bedömning. Allt stämmer ju vad hon skriver men går man in och granskar allting är det en del saker som är ganska små. En del är missförstånd och kommunikationsbrister, säger produktionschef Thomas Palmqvist.
Thomas Palmqvist tar som exempel detta med att kryddtemperaturen tas efter en minut och inte tio minuter.
- Den som har sagt detta har menat en minut efter de tio.
Alla anställda ska på en tvådagarsutbildning framöver för att öka förståelsen för företagets kvalitetsledningssystem.
- Vi kan bli bättre på att skriva avvikelserapporter fastän vi har tjatat om detta tusen gånger, säger Anna-Karin Ek Hallén, produktionsassistent som jobbar mycket med kvalitetsfrågor.
Hur var det då med mössen? Thomas Palmqvist säger att det finns en högst naturlig förklaring till att företaget inte gjort så mycket mer än fångat mössen när inspektören kom på besök.
- Det hände ju dagen innan. Anticimex kommer hit fyra gånger om året och går igenom lokalerna och då såg de spår efter råttor i reservdelslagret. Vi satte dit fällor och tog genast två möss. Självklart ska vi inte ha några möss där och vi vidtar nu en rad åtgärder för att förhindra en upprepning både inomhus och utomhus.