Contact center anställde efter förlust av storkund

Fyra personer nyanställdes efter att en av företaget Contact centers storkunder dragit sig ur affären. En källa säger till Corren att detta skedde samtidigt som andra i personalen varslats om uppsägning.

BOXHOLM2008-05-09 00:00

På onsdagskvällen begärdes callcenterföretaget Contact center i konkurs av ägarna. Konkursen förklaras med att företaget, i februari, tappat en av sina storkunder och därför inte gick att rädda. Nyanställningar gjordes trots detta i slutet av februari och början av april.

Vd Morgan Sehlstedt förklarar nyanställningarna som ett försök att få företaget på fötter.

- Jag anställde inte dem för att det skulle gå i konkurs. Jag anställde dem för att vi skulle köra vidare. Jag anställde dem för att vi skulle komma upp på banan på ett bra sätt.

I samband med nyanställningarna lovades de fyra nytillsatta personerna att de istället för en månads uppsägningstid skulle få sex månader. Efter fredagens möte meddelar facket att de endast har rätt till en månad och följaktligen inte kommer att få ut mer pengar än så. Läget på företaget beskrivs nu av personalen som upproriskt.

- Jag förstår inte vad man har anställningsavtal till om det inte gäller, säger en anställd.

Vd tillbakavisar kritiken och menar att beslutet om en månads utbetalning får stå för konkursförvaltaren.

- Nu är det utanför min kontroll helt. Jag fick inte ens vara med på mötet, säger han.

Morgan Sehlstedt säger också att han inte visste att personalen endast har rätt till en månads utbetalning.

Personalen meddelar att man nu hoppas på upprättelse i någon form men att det verkar svårt.

- Vi har inte ens lagen på vår sida. Detta är ett jävla skämt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om