De har stått utan telefon i månader

I snart två månader har paret Gustafsson varit utan telefon. ”Det är som om vi bor i en hydda ute i skogen”, säger Kristina Gustafsson.

Redan när Bo och Kristina Gustafsson flyttade till huset intill sjön Öjaren 2013 uppstod problem med telefonin.

Redan när Bo och Kristina Gustafsson flyttade till huset intill sjön Öjaren 2013 uppstod problem med telefonin.

Foto: Mia Karlsvärd

BOXHOLM2015-10-23 08:00

Redan när Bo och Kristina Gustafsson flyttade till huset intill sjön Öjaren 2013 uppstod problem med telefonin.

– Telia ville då ha 15 000 kronor för att installera telefonen. Samtidigt berättade de att de skulle upphöra med fast telefoni 2015, berättar Bo Gustafsson.

Därför beslutade sig paret för att leta upp en annan lösning för att kunna nås och prata i telefonen.

– Mobiltelefon är inget alternativ. Vi har ingen täckning alls i vårt hus. Den fungerar hjälpligt nere vid sjön, berättar Bo Gustafsson.

Vill de ringa någon måste de knalla ner till sjön. För Bo är detta inget problem. Hans fru Kristina är helt isolerad. Hon bröt foten för fem veckor sedan.

– Mina vänner har börjat skicka vanliga brev via posten till mig i stället, för att vi ska kunna ha någon form av kontakt, säger Kristina Gustafsson.

Efter att Telia hade meddelat dem att de skulle montera ner den fasta telefonin började de leta efter en annan operatör. De valde Net1. Med hjälp av en så kallad router fick paret kontakt med yttervärlden via telefon.

– Det fungerade hjälpligt. De gånger som samtalen bröts slapp vi betala den fasta månadsavgiften, berättar Bo Gustafsson.

För några månader sedan upphörde telefonen med Net1 som operatör att fungera helt och hållet hemma hos Bo och Kristin Gustafsson.

– Net1 hade meddelat oss att de skulle gå över till 4G-nätet. Men den nya routern de skickade oss fungerade inte, inte heller den andra de skickade, berättar Bo Gustafsson.

Net1 var svåra att nå via kundservice, och var också dåliga på att höra av sig tycker­ Bo Gustafsson.

– Däremot fick vi en räkning av Net1 på 1 200 kronor, fast inte telefonen har fungerat, berättar han.

Till slut gav paret Gustafsson upp. För sex veckor sedan kontaktade de Telia och flyttade över sitt abonnemang till dem samma dag.

– Det kom ut en servicekille några dagar senare för att gräva ner en kabel. Han konstaterade efter någon minut att här skulle ju den fasta telefonin upphöra. Han åkte härifrån. I fredags, fem veckor senare kom en ny tekniker ut. Nu har vi fått beskedet att de ska installera en antenn, säger Bo Gustafsson.

Det har varit så många turer att numera har de en särskild person de kontaktar på Telia. Henne får Bo ringa på överenskomna tider eftersom de inte har någon telefon hemma. Då tar han bilen till stan för att få bra täckning på mobiltelefonen.

– Nu har vi fått beskedet att någon antenn blir inte monterad förrän i mitten av november, berättar han.

– Vi har år 2015 nu. Borde man inte då kunna ha en fungerande telefon oavsett var man bor, undrar Kristina Gustafsson.

På Telias presstjänst svarar Hans G. Larsson som är informationsansvarig att man är förbryllad över att paret Gustafsson fått vänta så länge.

– Det måste skett någon missuppfattning, säger Hans G. Larsson.

Han berättar att Telia i dag, onsdag, ska ha skickat ett brev till paret Gustafsson där de ges möjlighet att beställa tjänsten.

– När beställningen nått oss, kommer sedan tekniker ut för att installera en antenn. I gynnsamt läge ska de ha en fungerande telefon i början på nästnästa vecka, säger han.

Corren ringer till Bo Gustafsson och berättar vad Telia sagt.

– Det låter ju bra. Men vi har ändå fått vänta i två månader sedan beställningen gjordes. Frågan kvarstår. Varför ska det ta så lång tid, säger Bo Gustafsson.

Nu väntar Bo och Kristina på att posten ska komma. Med brev från telefonoperatören Telia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om