På samma sätt som den största delen av den här sträckan skapades, genom sprängning, invigdes den också. Fast det fanns ingen riktig dynamit i sprängningen som aktiverades gemensamt av Ingemar Skogö, Vägverkets generaldirektör, och landshövding Björn Eriksson, på rastplatsen utanför Boxholm.
-- Jag är glad över att kunna inviga den här vägen. Redan på 50- och 60-talet diskuterades det att denna väg måste byggas om för att undvika trängsel och ta bort alla kurvor, säger Ingemar Skogö.
Det sa han inte bara i egenskap av Vägverkets general- direktör utan även som Tranåsbo som under sin barn- och ungdom har åkt många gånger på den trånga och krokiga vägen mellan Boxholm och Mjölby.
-- Jag har ofta åkt 32:an till mina släktingar i Östergötland och sedan också till Stockholm. Jag har många minnen kopplade till den här vägen. Och en del är jobbiga, som till exempel när en dödsolycka inträffade framför mina ögon, säger Ingemar Skogö.
Han var nöjd över att Boxholms kommun och Mjölby kommun samt kyrka och en del andra samarbetade med Vägverket kring vägbyggandet.
-- Prästen Lars Cederlöw har redan satt vägen på kartan med den heliga Birgittas skulptur. Det är flera kommuner som ska ha nytta av både vägen och skulpturen, säger Ingemar Skogö.
Eftersom invigningsceremonin ägde rum några hundra meter från den nya sträckan tog det en liten stund innan trafikanter tog reda på att de fick åka nya vägen.
Den första trafikanten som åkte och fick en korg med godis av Ingemar Skogö var ingen mindre än Boxholms före detta kommunalråd, Eva Karlsson, med dottern Hanna och maken Leif. Inte fejkat, tro det eller ej, åtminstone enligt Eva Karlsson själv.
-- Vi skulle ha kommit till invigningen men vi blev försenade. Vi blev väldigt förvånade när polisen stoppade oss och sa att vi skulle följa efter dem, säger Eva Karlsson.
Hur som helst var Eva Karlsson glad över att se vägen färdig efter alla dessa år. Det allra första steget i det här projektet togs redan 1962 när man tog flygbilder över Boxholm, Mjölby och Skänninge. Sedan dess har projektet gått framåt och bakåt innan vägen började byggas hösten 2001.
-- Så sent som i morse jobbade vi med några detaljer kring vägen men den är ändå klar fortare än det var planerat, till oktober 2003. Det finns dock flera cykel- och gångvägar som inte är färdiga, vilket ska göras under sommaren, säger Anders Andersson, Vägverkets platschef.