EM-titeln i Top Methanol Dragster landade i Boxholm

Superbilen Koenigsegg One:1 gör 0-300 på tolv sekunder. Jonny Lagg från Boxholm har lite mer bråttom än så. Men så är han europamästare i Top Methanol Dragster också.

Fokus. När visiret fälls och 402 meter avverkas på 5,4 sekunder är det bara här och nu som existerar för Jonny

Fokus. När visiret fälls och 402 meter avverkas på 5,4 sekunder är det bara här och nu som existerar för Jonny

Foto: Johnny Gustavsson

Boxholm2016-10-14 17:29

När starten går ger Jonny fullt och släpper loss över 3000 hästkrafter. Första tidsmätningen gör man efter 60 fot, eller 18,3 meter. Dit har Jonny hunnit på under en sekund, bilen gör redan över 100 kilometer i timman och föraren trycks bakåt i stolen med 3,5 G. Nästa mätpunkt är efter halva banan på 201 meter. Där passerar bilen efter 3,6 sekunder och farten är då 351 kilometer i timman. Målgången vid 402 meter passeras inte ens en sekund senare, 5,42 med en hastighet av 442 kilometer i timman!

– Vårat mål för året var att köra jämt, inte köra sönder och komma till start i varje race, säger Jonny Lagg som lyckades med sin strategi och bärgade hem EM-titeln i Top Methanol Dragster.

Nyckeln till framgång har varit Krister Johansson som byggt bilen och har koll på allt och alla i depån.

– Krister är ytterst noga med allt, inget får förbises. Det ska "fjäskas" säger han, berättar Johnny.

Lager, koppling, olja och tändstift byts efter varje start. Första tävlingen i England körde de sju repor och behövde inte riva topparna en enda gång.

– Det har aldrig hänt tidigare, menar Jonny som är van vid att saker går sönder.

För Johnny började intresset för dragracing på åttiotalet.

– Jag hade en Cheva 57 cabriolet som jag hade gjort i ordning och vi var ett gäng som åkte till Mantorp. De andra gick upp på läktaren men jag letade mig ner i depån, sen var det kört, skrattar Johnny.

Chevan byttes mot en tävlingsbil. Resten är som man säger historia. Och historien har en förmåga att upprepa sig.

En bytesannons på Blocket ledde till en ny bil i garaget, men den är inte Jonnys, utan sonen Isaks. En Camaro med över 600 hästar under huven är kanske inte det bästa man kan ge en 16-åring, om mamma får säga sitt

– Hon var väldigt orolig i början, men hon har nog vant sig nu, hoppas Isak.

Efter första starten var han inte ens själv säker på att dragracing var något för honom.

– Jag var extremt nervös när jag körde mina första repor och kände att det här kanske inte är något jag vill göra över huvud taget. Det var för läskigt. Men vänjer man sig vid det så är man fast sen.

Även om Isaks bil bara är hälften så snabb som pappas, 402 meter tar hela 10 sekunder och farten i mål är "bara" 216 kilometer i timman, så tävlar de ändå.

– Vi tävlar i reaktionstid, och där ligger pappa fortfarande en tusendel före mig, säger Isak med viss beundran i rösten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!