Fundia special bar har ett avtal med Jönsson Nova-bolagen som löper ut hösten 2003. Enligt det avtalet har rederiet rätt att använda vilka fartyg de vill för att transporta Boxholmsföretagets stångstål. Kimmo Väkiparta vill dock inte längre att rederiet ska låta M/S Fagervik sköta transporterna.
-- Vi har fått information att fartyget har blivit godkänt av de ansvariga myndigheterna. Det är viktigt för oss att känna till. Men för att vara på den säkra sidan har vi framfört en önskan att rederiet inte längre använder Fagervik när våra produkter transporteras, säger Kimmo Väkiparta till Corren, som dock tillägger att det rör sig om ett önskemål och inte ett ovillkorligt krav.
Fundia special bar kommer att följa den vidare utvecklingen och kan komma att ompröva samarbetet med Jönsson Nova-bolagen.
-- Det är naturligt att en sådan prövning görs nästa höst när avtalet löper ut. Vi kommer att följa upp hur rederiet hanterar den här frågan. När vi skriver under ett avtal gör vi en helhetsbedömning och miljöfrågan är en viktig del i en sådan bedömning, säger Kimmo Väkiparta.
För Greenpeace, som förra veckan blockerade M/S Fagervik i Norrköpings hamn, är beskedet från Fundia en delseger. Miljöorganisationens mål med aktionen är att fartyget ska sluta att trafikera Östersjön.
-- Fundias budskap till Jönsson Nova-bolagen är solklart, men naturligtvis önskar Greenpeace att de gått ännu längre, säger Frode Pleym, kampanjansvarig på Greenpeace, i en kommentar.
Greenpeace hoppas nu att fler företag ska välja bort M/S Fagervik.
Bakgrunden till miljöorganisationens aktion är att M/S Fagervik -- som tidigare hette M/S Figaros -- släppte ut olja utanför Västervik förra året. Fartygets kapten och maskinchef åtalades för brott, men friades av Norrköpings tingsrätt. Domen är överklagad till Göta hovrätt.
Fortfarande sitter två av de miljöaktivister som har deltagit i aktionen mot M/S Fagervik häktade i Norrköping. De är misstänkta för grovt olaga intrång sedan de kedjat fast sig i fartygets mast och reling.