Ångbåten, S/S Boxholm II, är 104 år gammal. Ändå är såväl maskin som panna i originalskick och blänker så att det går att spegla sig i metallen.
Man tar sig för pannan. Kanske ändå inte Sven Jönsson, Åkersberga, en av landets främsta ångbåtskännare.
- Pannorna i fartyg som går i sötvatten klarar sig lite bättre än de andra, berättar han och nämner att det totalt i landet finns knappt tio större ångare i trafik som är vedeldade.
Freja i Frykensjöarna, Östersund i Storsjön och Thor i Helgasjön är några av dem.
Vad dessa båtar dock knappast har är en en maskinist som hängt med sin ångare i ett halvt sekel lite knappt. Det har Sven-Olof Sjöberg på "Tvåan", Runt honom står det en air av ödmjukt kunnande, det kan vara semesterns obetalbara höjdpunkt för ett teknikfreak att få titta ner i hans maskinrum.
"Tvåan" går i trafik för jämnan. Skepparen Håkan Liif kör chatrade turer, tvåtimmarsturer, natur- och kulturguidade turer, söndagskryssningar, torgturer, berättarkryssning med Johan Birath och så årets nyhet - cykelpaket.
Ta cykeln på båten från Tranås till Malexander och cykla sedan tillbaka eller någon annanstans. Varför inte till Naturum Sommen på Torpön och ta del av Sommens fisk- och fågelvärld liksom Sommenbygdens kultur och natur.
Sägnen om den ursinniga kon som med sina sparkar skapade den spretiga sjön finns förstås för läsning här.
Bölar det ilsket utanför är det dock garanterat ångvisslan på "Tvåan" och inte något kreatur. Urkon sitter nämligen fjättrad i en håla vid Norra Vi.