Ingen rekonstruktion av Contact Center

Det är uteslutet att konkursdrabbade Contact Center i Boxholm återuppstår i någon form. Den bedömningen gör konkursförvaltaren, advokat Kristian Jensen, Mjölby.

BOXHOLM2008-05-31 00:00

- Vi har slagit igen butiken och sålt inventarierna. Vi försökte annonsera ut rörelsen och det fanns intressenter men inga konkreta anbud, säger Kristian Jensen.

Contact Center hade cirka 15 anställda vid konkursutbrottet. Bolaget ingick i en koncern med Contact Trade AB och Contact Development AB varav det senare var moderbolag.

Svåröverskådligt

- Personalsituationen är något svåröverskådlig. Vissa var visstidsanställda, andra hade timanställningar och några jobbade i projekt, vilket är vanligt förekommande i callcenterbranschen, förklarar advokat Jensen. Sedan är jag inte riktigt klar över hur arbetsfördelningen sett ut mellan de tre bolagen i koncernen.

Hans analys av läget är att Contact Center inte klarade förlusten av en stor kund, bolaget tappade betydande intäkter samtidigt som personalkostnaderna ökade.

Miljonförlust

Vid sista årsredovisningen 31 december 2007 var förlusterna i Contact Center och Contact Development ganska blygsamma, 176 000 kronor respektive 41 000 kronor medan koncernen i sin helhet hade ett underskott vid samma tidpunkt på 944 000 kronor. Slutsatsen är då att Contact Trade dragit på sig de största förlusterna. Det bolaget har en annan konkursförvaltare, advokat Leif Norberg, Linköping.

Kristian Jensens slutsats är att bolagen jobbade på bra fram till förra årsskiftet med en för branschen ganska god soliditet, men att man var alltför beroende av en stor kund. Det fanns inte tillräckliga reserver för att klara ett sådant tapp av intäkter.

Vad kommer din förvaltarrapport att innehålla?

- Jag har inte hunnit genomföra någon djuplodande granskning men av de handlingar jag studerat hittills har jag inte funnit något anmärkningsvärt. Men mycket arbete återstår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om