Klagomål ska behandlas smidigare

Personer som hör av sig till Boxholms kommun med klagomål ska inte behöva bollas mellan olika personer.

boxholm2002-12-13 05:44

Det framgår av ett förslag till policy för klagomålshantering som Boxholms kommuns kvalitetsutvecklare Birgitta Palm-qvist skrivit ihop.

Först har någonting som heter "det lokala kvalitetsnätverket Q-Box" ställt sig bakom dokumentet, därefter kommunstyrelsen.

I raden av skriftliga policydokument som kommunens politiker och tjänstemän ska hålla reda på, blir det nu alltså ytterligare ett, som kommunfullmäktige har att slutligt godkänna på måndag.

Alla anställdas ansvar

I dokumentet fastslås inledningsvis att kommunen inte ser negativt på klagomål. "Det är positivt i den mening att vi får information om saker i verksamheten som inte fungerar och som vi får möjlighet att rätta till."

Enligt dokumentet är det varje kommunanställds ansvar att ta alla klagomål på allvar och de ska fångas upp så nära den klagande som möjligt.

"Personen som framför klagomålet ska inte behöva slussas vidare i organisationen", står det i policyförslaget.

Den som klagar ska alltid få en återkoppling om att klagomålet tagits emot, eventuell åtgärd, tidsplan, samt uppgift om ansvarig kontaktperson.

Allt ska dokumenteras

Alla klagomål ska dessutom dokumenteras.

Och, som grädde på moset, ska det dessutom ges viss hjälp till den alltid lika välmenande klagomålskören.

Hör här bara:

"För att underlätta för den klagande att framföra sina klagomål erbjuder kommunen olika hjälpmedel, till exempel blanketter och telefonnummer."

Vad finns efter detta att klaga på?

Det är stort att bo i Boxholm kommun . . .

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om