Idén är så befängd att läraren Anders Risberg utgår från att den inte blir av.
Det handlar om en planerad sammanslagning av fyra klasser till tre på Stenbockskolan när åttorna nästa läsår börjar nian.
Budgeten går inte ihop med mindre än det sker, har det sagts från utbildningsförvaltningens sida.
Det har också politikerna vetat om, men det har inte blivit mer pengar i påsen för det.
I ett brev till kommunfullmäktige och barn- och utbildningsnämnden (Bun) har eleverna på skolan kraftfullt och mangrant protesterat mot den föreslagna sammanslagningen.
De skriver att det blir cirka 30 elever i varje klass, ljudnivån kommer att bli hög och koncentrationssvårigheterna ökar.
"Nästa år är det viktigaste för oss, för då får vi våra slutbetyg som kommer forma vår framtid. Om ni beslutar att dela på klasserna så kommer många sänka sina betyg", skriver eleverna.
Även lärarna har protesterat på samma namninsamlingslistor som eleverna. Anders Risberg, lokal företrädare för Lärarnas riksförbund, är en av dem.
-- Det får inte gå till på det här viset, att i årskurs 9, det kanske viktigaste i grundskolan, splittra upp klasserna. Det handlar inte bara om att det blir stora elevantal i varje klass, säger han.
Anders Risberg nämner att det är extra olyckligt att just denna årskullen av blivande nior ska bli drabbade, eftersom de tidigare under sin skolgång haft det snålt med resurser.
Han utgår dock från att förslaget inte blir verklighet och att det, om så behövs, blir ett tilläggsanslag till skolan.
-- Vi har ett halvår på oss att lösa det här, säger han och är lovad en diskussion framöver med barn- och utbildningsnämndens ordförande Anne-Marie Flink (s).
Att så är fallet bekräftar Anne-Marie för Corren.
Hon har dock inga förhoppningar om några tilläggsanslag till skolan under det löpande budgetåret.
-- Det är tydligt uttalat att vi inte kan räkna med det, säger hon.
-- Så budgeten är som den är, men direkt efter helgerna ska jag försöka få ihop olika grupper och konstellationer för diskussion om skolans situation över huvud taget, och hur vi kan göra det bästa av situationen.