I mitten av september fyllde Sofia Carlssons dotter Filippa 13 Är. Det hon önskade sig allra mest var en ny Iphone, men eftersom hon redan hade ett telefonabonnemang behövde hon ett upplÄst telefon.
Hos företaget YAB Phones, med adress i Storbritannien, hittade hon ett erbjudande som hon skulle ha rÄd med, efter lite hjÀlp frÄn mormor. YAB Phones, som marknadsför sig som ett alternativ för "unga och panka", saluför nÀmligen vad som uppges vara renoverade mobiltelefoner och surfplattor, vilka dÀrmed Àr billigare Àn vad nyproducerade exemplar Àr.
Och Filippas val föll pÄ en Iphone 6, som med frakten inkluderad gick pÄ 2439 kronor. JÀmfört med vad samma telefon skulle kostat ny i de flesta svenska nÀtbutiker var det cirka 1 300 kronor billigare. Filippas mamma Sofia hÄller med om att det var billigt, men tyckte samtidigt att hemsidan gav ett bra intryck.
TĂ€nkte du nĂ„gon gĂ„ng att priset var för bra för att vara sant, eller blev du misstĂ€nksam pĂ„ nĂ„got sĂ€tt?â SjĂ€lvklart kĂ€nde man vĂ€l det, att det Ă€r lite billigare Ă€n i butik. Men dĂ„ tĂ€nkte jag, det kanske Ă€r grossistpriser till skillnad frĂ„n till exempel Elgiganten och alla andra. Det Ă€r inte ovanligt att grossistpriser Ă€r lĂ€gre för du har inte de hĂ€r utgifterna som butiker har.
Sofia Carlsson genomförde köpet och fick en orderbekrĂ€ftelse pĂ„ mejlen â men kort dĂ€refter kom ytterligare ett mejl som fick henne att dra öronen Ă„t sig. Nu ville företaget ha fler uppgifter frĂ„n henne, som till exempel en scannad telefonfaktura eller en kopia av hennes id-kort.
Sofia svarade dÄ att hon ville avbryta köpet, och lovades fÄ tillbaka sina pengar inom kort. Men efter tvÄ veckor har hon fortfarande inte fÄtt tillbaka sina pengar, sÀger hon. Samtidigt har YAB Phones slutat att svara pÄ mejl, och gÄr heller inte att nÄ pÄ telefon.
NÀr vi frÄn redaktionen upprepade gÄnger försöker komma fram pÄ det nummer som företaget uppger pÄ sin hemsida nÄs vi av en röst som uppger att alla handlÀggare Àr upptagna, och att vi istÀllet kan lÀmna ett meddelande pÄ deras telefonsvarare.
Och Sofia hyser inte lÀngre nÄgra förhoppningar om att hon ska fÄ tillbaka sina pengar. NÀr hon hittade till YAB Phones Facebooksida insÄg hon nÀmligen att hon inte Àr den enda kunden som kÀnner sig lurad av företaget. Samtliga kommentarer som stÄr att finna dÀr vittnar om liknande upplevelser: De har betalat för en vara, men sen har inget hÀnt.
â Det var först dĂ„ jag kĂ€nde att hĂ€r har man verkligen blivit lurad. Det stĂ„r ju "lurad" i pannan pĂ„ en. Annars kan man tĂ€nka att jo, sjĂ€lvklart kan det ta tid, men nĂ€r man sĂ„g att en efter en Ă€r förbannad och besviken, dĂ„ kĂ€nde jag att det hĂ€r inte Ă€r lika seriöst lĂ€ngre.
Vi har vid upprepade tillfÀllen sökt YAB Phones via telefon och mejl, utan att fÄ kontakt.