Kommunen är enligt lag ansvarig att se till att de som har rätt till skolskjuts får det. I Boxholms kommun är det Östgötatrafiken som upphandlar skolskjutsen. Ett avtal som startade 2020 och avslutas 2025. Det är Blåklintbuss som kör skolbussarna.
– Kommunen lämnar ett underlag till oss inför varje läsår, säger Mattias Näsström på Östgötatrafiken. Vi är beroende av att få information om var eleverna bor och vilka skolor de går på. Sedan gör vi slingor som utnyttjar fordonet på ett effektivt sätt. Man försöker få det så bra som möjligt och så ekonomiskt som möjligt.
Kommunen sätter upp riktlinjer kring skolskjuts, vilka som har rätt till tjänsten och hur länge eleverna kan sitta i en skolbuss. Mattias Näsström säger att det är många faktorer som ska vägas in när slingorna planeras, till exempel storlekar på bussar och elevernas start- och sluttider.
– Det är svårt att få det perfekt. Det blir en slags kompromiss.
Kommunalråd Claes Sjökvist berättar att kostnaderna för skolskjuts nästan fördubblades när Östgötatrafiken tog över ansvaret för upphandlingen.
– Inför läsåret 22/23 hörde vi av oss till dem för att se om det gick att få ned kostnaderna på något sätt.
Mattias Näsström säger att de försökt att tillgodose kommunens önskemål.
– Vi kan inte göra om avtalet med Blåklintsbuss under pågående period, men det går att göra justeringar. Det vi kunde göra var att minska antalet fordon från nio till åtta. I det här fallet fick vi göra om slingorna och då var det en del elever som fick längre restid.
Mattias Näsström vill inte uttala sig om enskilda fall, men han säger att man kan kontakta kommunen och Östgötatrafiken om man har synpunkter.
– Önskemål kan man ha. Det är inte säkert att man kan tillgodose dem. Önskemålet kan göra att andra elever inte får plats i just den bussen eller får åka med en annan buss. Generellt försöker vi få det så bra som möjligt för alla parter utifrån de ramar vi har.
Utbildningschef Amra Avdispahic svarar i ett mejl att kommunen såg över skolskjutsen inför höstlovet och att de tog kontakt med Östgötatrafiken i syfte att se över turerna och även förbättra restiden för de barn och elever som åker skolskjuts.
"Under nästa läsår kommer vi att arbeta utifrån våra rutiner och tidigt påbörja vårt samarbete och vår planering med Östgötatrafiken. Syftet kommer såklart att vara rimliga restider där helhetspusslet också måste gå ihop", skriver hon.