Nu står II:an på torra land i hemmahamnen Laxberg. Tur är det, för annars skulle den sjunka. Skrovet står nämligen helt öppet på flera ställen.
Efter ett sekel i sjön görs nu en ordentlig renovering av Sommens egna ångbåt.
– Plåten har med åren blivit för tunn och rostat. Den är i alla fall 110 år. Tidigare har man bytt enstaka plåtar. Nu byter vi sammanlagt 24 kvadratmeter från botten upp till vattenytan, berättar Stefan Bergman.
Stefan Bergman och och Carl Johansson jobbar i vanliga fall för Rederi AB Kind. Stefan har sedan barnsben lärt sig hur gamla båtar fungerar, och hur de behöver vårdas. Carls båtintresse kom lite senare.
– Grabbarna här jobbar på gammalt vist och nitar plåtarna, berättar Göran Börling Boxholms II:an maskinist.
Vad är bra med att nita fast plåtarna på skrovet?
– Vanligtvis brukar man svetsa, speciellt på moderna. Med nitar håller det längre, och plåten får ett eget liv när den kan röra sig, berättar Stefan Bergman.
Stefan visar hur de först skruvar dit plåtarna. När plåten formats mot den andra plåtarna, byter man ut skruven till en glödgad nit. Med sådan kraft blir nitningen så tät, att färgen på båten tränger ut från hålet där niten fästs.
Till våren ska Boxholms II flyta i Sommen igen.
– Det här vi gör nu med båten är jättestort. Finansieringen för renoveringen står kommunerna runt om, ångbåtens vänner och våra sponsorer för, berättar Håkan Liif.