Han rör på sig jämt, springer, vandrar och stryketränar.
-- Att hålla igång konditionen är ett måste. Det är A och O när man som jag har ett stillasittande jobb.
Han tillhör inte de tvehågnas eller eftertänksammas skara som dröjer med svaren eller som funderar på hur han ska uttrycka sig.
Han bara pratar på, om det som engagerar honom: ledarskap, idrott, om hur man från en hög anspänning på ett krävande jobb bär sig åt för att gå ner i varv, och om hur oerhört viktigt det är att vara strukturerad.
-- Jag är en ordningsmänniska. Det är nästan så att det är sjukligt, säger han lätt självironiskt.
Thomas springer varannan dag, 8 km, och går fem kvart varannan dag.
Han är ungdomstränare i friidrott i Linköpings GIF (båda hans barn fri-idrottar) och påtänkt ny ordförande för Östergötlands friidrottsförbund. Hans egen tävlingsidrott har annars varit handboll.
-- Mycket av min syn på ledarskap kommer från idrotten, betonar han.
Thomas gick den långa vägen på Swedish Meats. Började som innesäljare i Linköping 1987 och slutade som chef för de inhemska säljkontoren med placering i Stockholm.
Steget från kött och chark till mejeri och ost ser han som okomplicerat. Inköparna av ost sitter i princip vägg i vägg med dem som handlar kött. Han har stor nytta av sina tidigare kontakter
I ett annat avseende blev det nya jobbet en svår omställning inledningsvis.
-- Jag har sex gånger så många funktioner på detta företag som jag hade på det förra. Här ska du ta allt själv, det får du vänja dig vid. Det är en oerhört lärorik skola, det märker jag efter 16 veckor
Thomas Lundh har rekryterats till Boxholm Ost för att få snurr på försäljningen. Den utökning av produktions- kapaciteten som gjordes på ysteriet för fem år sedan har inte åtföljts av någon ökad produktion. Tvärtom, förra året producerades det 1 200 ton mot 1 500 för fem år sedan.
Målsättningen är nu att stegvis höja produktionen till 1 800 under en tre-årsperiod och att öka omsättningen från 65 till 100 miljoner.
-- Vi kommer att lägga mycket mer krut än tidigare på säljsidan och marknadsföringen, säger nye vd:n.
I företagsledningen ingår också produktionschefen Åke Johannesson, även han kom ny i fjol, och Lena Kallberg som ökat sitt engagemang i företaget.
Hon är dotter till ägaren Bengt Åke Bengtsson och stöttar nye vd:n när det gäller marknadsinsatser.
Thomas vill att varumärket Boxholm lyfts fram bättre på företagets elva ostar. Designen på ostetiketterna tittas nu över.
-- Vi måste utnyttja att vi är ett litet privatägt företag med stark ägare. Vi ska kunna agera flexibelt och snabbt.