StĂ€mningen Ă€r dĂ€mpat lugn pĂ„ Stenbockskolan dagen efter skjutningarna i Ărebro. Utanför skolan Ă€r flaggan pĂ„ halv stĂ„ng. En polisbil stannar till framför skolentrĂ©n och omrĂ„despoliserna Emma och Robin kliver ur bilen. Men det Ă€r helt i sin ordning, de brukar vara pĂ„ plats i Boxholm varje onsdag.
â De flesta elever kĂ€nner igen oss och kommer fram och pratar. Det Ă€r inget dramatiskt med att vi Ă€r hĂ€r. Men just idag lĂ€gger vi tid pĂ„ att vara nĂ€rvarande pĂ„ skolorna i hela vĂ„rt polisomrĂ„de, sĂ€ger Emma.
Vid kafeterian stÄr Simon Alvhed Wolving. Han Àr kurator pÄ skolan och har varit tillgÀnglig under morgonen för de ungdomar som vill prata. Han har inte fÄtt sÀrskilt mÄnga frÄgor frÄn eleverna, desto fler frÄn lÀrare. Han menar att man ska prata med barn och ungdomar nÀr det hÀnder allvarliga hÀndelser.
â Det Ă€r viktigt att det Ă€r barnen som fĂ„r leda samtalen och att de fĂ„r stĂ€lla sina frĂ„gor. Man kan utgĂ„ frĂ„n det som de redan vet och sedan hjĂ€lpa till att fylla i svaren.
Simon sÀger att man fÄr anpassa samtalet efter barnets Älder.
â Det gĂ€ller att fĂ„nga upp barnens oro och hantera den.
Stella Blomqvist och Anton Karlström, gĂ„r i högstadiet pĂ„ Stenbockskolan. De beskriver bĂ„da att gĂ„rdagens masskjutning i Ărebro kom som en chock.
Stella fick först nys om dÄdet pÄ onsdagsmorgonen.
â Det var via TikTok. En kille kom upp i flödet som berĂ€ttade om vad som hade hĂ€nt. Det blev verkligen en chock. Att det Ă€r den största masskjutningen i Sveriges historia.
Anton berÀttar att han fick reda pÄ det av sin mamma igÄr kvÀll.
â Jag blev ocksĂ„ vĂ€ldigt chockad. Det Ă€r inget man hör om hela tiden hĂ€r i Sverige, utan det Ă€r sĂ„ ovanligt.
KÀnner ni nÄgon rÀdsla för att gÄ till skolan?
â Nej, egentligen inte. Jag tĂ€nker inte att nĂ„got sĂ„nt skulle hĂ€nda hĂ€r i Boxholm, sĂ€ger Stella.
Anton fyller pÄ:
â Nej, det Ă€r först nĂ€r nĂ„got sĂ„dant hĂ€r hĂ€nder som man tĂ€nker: Oj! tĂ€nk om nĂ„got skulle hĂ€nda hĂ€r?
Stella Àr en av skolans tre elevskyddsombud. Det betyder bland annat att hon har fÄtt en kortare utbildning pÄ vad man ska göra vid en eventuell inrymning.
â Vi har fĂ„tt veta lite, hur man ska barrikadera en dörr, hur man ska larma och sĂ„.
Resterande elever pÄ skolan har inte gÄtt denna utbildning
â Vi har gjort brandlarmsövningar, men inget mer Ă€n sĂ„, sĂ€ger Anton.
Stenbockskolans rektor Sara Andersson berÀttar att Àven personalen gÄtt utbildning i pdv (pÄgÄende dödligt vÄld).
â SĂ€kerhetsexpert Lena Ljungdahl var hĂ€r förra Ă„ret och höll i en utbildning. Den innehöll praktiska övningar med in- och utrymning. DĂ€remot har vi inte övat med eleverna. Men det Ă€r nĂ„got vi tĂ€nkt göra framöver.
Sara var inte med pÄ övningarna, men har fÄtt höra att de var verklighetstrogna.
â Personalen kĂ€nde att det nĂ€stan var pĂ„ riktigt. De fick testa hur man inrymmer i ett klassrum, hur man barrikaderar dörrar och hur gömmer man sig sĂ„ att man inte syns.
FrÄgan om att öva eller inte öva med elever har diskuterats i skolans vÀrld under en period sÀger Sara.
â Min bild Ă€r att vi kommer behöva göra det. Tidigare har det funnits direktiv att inte öva med elever, men tanken Ă€r att vi ska göra det hĂ€r pĂ„ Stenbockskolan.