Svårt att få träffa en läkare på sommaren

Boxholm2005-09-12 00:00

Det är omöjligt att komma fram på telefon, omöjligt att få besökstid hos läkare och svårt att få förnyat recept på Boxholms nya vårdcentral.

Det är några synpunkter som flera patienter i Boxholm har framfört till Corren. De säger sig själva ha råkat ut för allt detta som de kritiserar vårdcentralen för.

Låg bemanning

Roger Bergeling, vårdcentralens verksamhetschef, har flera förklaringar till varför det har varit så på vårdcentralen.

-- Bristande bemanning. Vi måste följa lagar som finns och våra doktorer måste också kunna gå på semester. Under några veckor i somras har bara en läkare jobbat. Då är det självklart att man inte kan hinna med allt, säger Roger Bergeling

Enligt honom har vårdcentralen även haft några inhyrda läkare, men resurserna har inte räckt till för att kunna ha två läkare i tjänst hela sommaren. Därför kunde bara patienter med akuta problem få tid hos läkare.

Roger Bergling bekräftar också att patienter var tvungna att vänta minst en vecka på att få ett recept och att det ibland kunde dröja ytterligare någon vecka.

-- Om bara en doktor är i tjänst finns det ingen möjlighet att hinna skriva recept varje dag, säger Roger Bergeling.

Han är medveten om att det kan vara svårt för patienter att komma fram via telefon, men det är något som vårdcentralen jobbar med för att förbättra.

717 samtal på en timme

Enligt lanstingets kvalitetsmål ska en vårdcentral svara på 90 procent av alla inkommande samtal inom en och en halv minut. Roger Bergeling erkänner att Boxholms vårdcentral inte uppnår dessa mål.

-- När lanstinget mätte telefontrafiken i oktober 2004 hade vi hela 717 inkommande samtal på en timme. Det är helt orealistiskt förvänta sig att vi kan klara av detta. Jag säger inte att alla påringningar var från patienteter, men man måste svara ändå, säger han.

Bättre i maj

När en liknande mätning gjordes en lugn fredag i maj 2005 blev det 11 inkommande samtal under de första 15 minuterna. Fem av dem besvarades.

Nästa kvart kom ytterligare fem samtal och alla besvarades. Kvarten därefter kom sju nya samtal varav alla besvarades.

-- Det bevisar att man kan hinna svara om samtalen kommer i någorlunda jämnt tempo. Telefontillgänglighet är viktig för oss och vi jobbar med det. Just därför har vi inte automatiska telefonsvarare och telefonköer, säger Roger Bergeling.

Andra mål

Han påpekar också att Carema AB, som driver Boxholms nya vårdcentral, inte har samma mål som landstinget när det gäller att svara på telefonsamtal.

-- Vårt mål är att svara på 90 procent av alla inkommande inom tre minuter.

Roger Bergeling säger att alla tre ordinarie doktorer nu är tillbaka i tjänsten, vilket betyder att situationen ska bli mycket bättre i fortsättningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om