Telefonkiosker är olönsamma

Både Strålsnäs och Blåvik riskerar att bli av med sina telefonkiosker. De används för lite, anser Telia.

Boxholm2003-07-03 04:59

Användningsfrekvensen av telefonkiosker och telefonautomater har sedan mobiltelefonins intåg, varit ständigt sjunkande och förra året genererade de ett ekonomiskt underskott på 40 miljoner kronor.

Därför har Telia beslutat att de kiosker som inte används, eller används mycket sporadiskt kommer att avvecklas.

Endast 33 tillfällen

Enligt statistik från Telia utnyttjades telefonkiosken i Blåvik endast vid 33 tillfällen under 2002 och motsvarande siffra för Strålsnäs var 169.

Av skrivelsen till Boxholms kommun framgår att kommunen, om man så önskar har möjlighet att överta det ekonomiska ansvaret för telefonkioskerna.

Kostnaden för ett standardavtal är 1 500 kronor per kvartal och kiosk och att köpa själva telefonkiosken kostar 1 000 kronor.

Inget svar

Boxholms avgående kommunchef Kurt Wallin har i en replik till Telia beklagat beslutet och framfört önskemål om att telefonkioskerna får vara kvar i drift fram till 2006. Först då, menar han, bedöms tillgången av mobiltelefoni i aktuella områden ha en täckningsgrad som motiverar en nedmontering.

- Vi har ännu inte sett något svar från Telia, säger Ingemar Nordström, administrativ chef på kommunen.

- Men med det budgetläge som råder kan man nog ana vartåt det lutar. Men det får AU ta ställning till i augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om