Vi bygger en mjuk och förlåtande väg

Den ska vara rak att köra på samt mjuk och förlåtande att köra av. När den blir färdig. Men just nu är riksväg 32 mellan Boxholm och Bleckenstad en stor arbetsplats där det pågår febrilt arbete.

Tiotals meter höga berg och drygt 200 000 kubikmeter bergsten har hittills sprängts för att riksväg 32 ska kunna gå här. För det användes 100 ton sprängmaterial.

Tiotals meter höga berg och drygt 200 000 kubikmeter bergsten har hittills sprängts för att riksväg 32 ska kunna gå här. För det användes 100 ton sprängmaterial.

Foto:

Boxholm2002-04-16 06:16

Drygt ett 50-tal personer jobbar för fullt med ombyggnaden av riksväg 32, men av det som sker på sträckan mellan Boxholm och Öringe, där vägen dras åt vänster, kan vanliga trafikanter inte se så mycket.

-- Det borras och det sprängs på den delen av vägen, vilket kan vara farligt för folk även om vi varnar allmänheten både med skyltar och ljudsignaler. Men hittills har allt gått bra, säger Anders Andersson, platschef för Vägverket produktion, företaget som bygger om vägen.

Följer planerna

Företaget har hittills sprängt drygt 200 000 kubikmeter bergsten med hjälp av 100 ton sprängmaterial. Ytterligare 100000 kubikmeter sten finns kvar att spränga.

En del bergsten krossas samt mals ner och sedan används den som överbyggnads- och fyllnadsmaterial för att göra marken under vägen stabi- lare.

För att asfaltera vägen mellan Boxholm och Bleckenstad, som är 9,2 kilometer lång, behövs 30000--35000 ton asfalt. 70 procent av asfalten planerar företaget att lägga i år och resten nästa år om allt går enligt planerna.

-- Vi följer vår överenskommelse både tidsmässigt och ekonomiskt. Allt tyder på att vi är helt färdiga till hösten 2003. Men vissa delar av vägen ska kunna användas ännu tidigare, säger Anders Andersson.

Det krävs disciplin

En undergång i Bleckenstad börjar byggas nästa vecka och den beräknas bli klar under sommaren. Vägen mellan Bleckenstad och Svartån ska också kunna tas i bruk i år. Redan till jul ska man kunna köra på den sträckan, om det inte regnar hela sommaren, vilket kan fördröja arbetet, förtydligar Anders Andersson.

För att ombyggnaden ska gå så smidigt och problemfritt som möjligt krävs disciplin från trafikanter. Den här vägen är inte bara en körbana utan också en arbetsplats där ett 50-tal personer jobbar varje dag. Men vissa förare tänker inte på det och de kör alldeles för fort trots hastighetsbegränsning.

-- Vägen ska trafikeras under hela tiden som arbetet pågår, men vissa sträckor ska märkas med trafikljus. Trafikanterna är tvungna att samsas med oss och det är viktigt att alla respekterar trafikreglerna, säger Anders Andersson.

Speciell fartkontroll

I maj satsar företaget på en egen digital hastighetsövervakning. En speciell övervakningskamera ska reagera på varje fordon som åker fortare än 50 kilometer i timmen.

-- Om någon kör snabbt ska en lampa tändas och en text, som varnar föraren att han eller hon kör för fort, ska komma upp på en stor vägskylt. Vi tror att det ska ge effekt, säger Anders Andersson.

Största delen av juli månad kommer dock att bli en lugn period för byggarbetarna, trots trafiken. Då går hela gänget på semester.

-- Vi hinner ändå att vara färdiga i god tid och våra anställda, så som personal inom andra yrken, måste få vila sig, säger Anders Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om