"Vi tappar tid och tempo"

Boxholms Företagsförening är mycket kritisk till hur Boxholms kommun sköter bredbandsutbyggnaden. Boxholm tappar tid och tempo i den för näringslivet så viktiga frågan.

boxholm2003-02-15 07:33

Företagsföreningens styrelse antog vid torsdagens styrelsemöte ett skarpt formulerat uttalande. Det verkar som om ortens företagare tappat tålamodet med politikers och tjänstemännens sätt att arbeta med frågan och anklagar dem för löftesbrott.

- Kommer det att finnas möjlighet till bredbandsanslutning för näringsliv och privatpersoner i Boxholm? Frågan är berättigad efter alla de löften, utan konkret innebörd, som politiker och ansvariga tjänstemän lämnat under i stort sett hela 2002.

Det senaste löftet säger att Boxholms tätort ska vara anslutningsbar senast den 1 mars i år. Det är två veckor dit. Har aktuella ansvariga talat med högre makter om plötsligt änd-rade väderförhållanden, ironiserar företagsföreningens ordförande Morgan Sehlstedt.

Isproppar

I det markområde som ska grävas upp finns djup tjäle och enligt uppgift innehåller de ledningskanalerna isproppar som inte går att tina upp på konstgjord väg. Enbart ett kraftigt mildväder kan ordna så att dessa hinder elimineras.

- En anslutning redan den 1 mars är som alla förstår helt absurd. Det går inte längre att skylla på vädret, materialleverans eller leverantörsupphandling, säger Morgan Sehlstedt och tillägger att det saknas ansvar och engagemang i den kommunala hanteringen.

- Denna ansvarslösa hantering av bredbandsfrågan påverkar näringslivets utveckling negativt.

Dåligt med information.

Morgan Sehlstedt menar också att information till företag och privatpersoner saknas helt. De blivande (?) bredbandsanvändarna svävar i okunnighet om kommunens mått och steg.

-- Projekt Fröet till exempel är mycket duktiga på att informera allmänheten om vad man har för sig. Kommunen borde ta lärdom av dem.

Sehlstedts eget företag Clic Contact Center har också drabbats. De var lovade en anslutning vid årsskiftet men ingenting har hänt.

- Det har inte lett till att vi mist uppdrag men i den bransch vi jobbar i måste vi kunna hantera stora informationsflöden på ett kostnads- effektivt sätt, säger Sehlstedt.

Han är angelägen att påpeka att hans kritik inte omfattar hyresvärden Boxholmshus som skött sina åtaganden på ett korrekt sätt.

Fixade själva

Två av medlemsföretagen, Accalon och Boxholms stål, har tröttnat på den kommunala senfärdigheten och klarat bredbandsanslutningen på eget initiativ. Hos övriga medlemsföretag är otåligheten lika stor.

- Det borde vara slutdiskuterat nu - det är hög tid att agera, säger Morgan Sehlstedt.

Corren har sökt kommunens IT-ansvariga tjänsteman Solveig Agnevik för en kommentar men hon är bortrest på semester.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om