De tre LRF-avdelningarna i Boxholmskretsen har enats om en motion till LRF:s distriktsstämma med krav på en mer decentraliserad organisation för anmälningar av strömavbrott.
- Det har blivit för stort i dag. Kommunikationen fungerar inte, konstaterar Magnus Johansson, Bleckenstad gård.
Han har personlig erfarenhet av detta. När Bleckenstad före jul drabbades av strömlöshet ringde han det anvisade 020-numret och hamnade då, efter att ha gått förbi talsvarsfunktionen, i Umeå.
När han väl kom fram, vill säga. Efter 30--40 minuters väntan.
Fortfarande efter 13 timmar var elavbrottet inte åtgärdat och Magnus Johansson hade heller inte fått något besked om när strömmen skulle kunna återkomma. Han ringde då till en av Vattenfalls lokala montörer som han känner.
Denne kände inte till att det var strömlöst i Bleckenstad, men åtgärdade genast felet. Enligt Magnus Johansson dröjde det inte mer än tio minuter förrän gården hade återfått strömmen. Det var en säkring som hade gått vid Dala.
Lars Edström, regional marknadschef för Vattenfall eldistribution AB, medger att det var för långa väntetider i telefonerna vid storstörningen dagarna före jul och han misstror på intet vis uppgiften om en väntetid på 30-40 minuter för Magnus Johansson.
- Vi fick den största störningen under hela året, och vi fick den samtidigt i tre olika landsändar. Vi har tagit till oss effekterna av vad som hände, och de många kritiska synpunkter som framfördes.
Enligt Lars Edström är det dock prinicipiellt omöjligt att ha ett system för felanmälningar där den enskilde abonnenten ringer till en lokal montör.
- Montörerna måste av elsäkerhetsskäl styras från vår driftcentral. Dessutom kan den "lokale montören" vara någon helt annanstans och reparera än i den drabbade lantbrukarens närhet.
Lars Edström säger att den enskilde abonnenten ibland kan uppleva att en montör åker förbi ett uppenbart ledningsfel (som att ett träd ligger över en ledning) och att det då skulle vara ett tecken på att organisationen inte fungerar. Han framhåller att så är det i regel inte utan reparationerna måste tas i ordning från det håll som ledningarna matas.
- Tänk dig att det är ett vägnät istället som slagits ut. E4 måste repareraras först.