Brister i primÀrvÄrden i fokus pÄ fullmÀktige

Ingen av regionens uppnÄr mÄlet som finns kring att ge en medicinsk bedömning inom tre dagar. I veckans regionfullmÀktige riktade regionens revisorer kritik mot den östgötska primÀrvÄrden.

Allt fler fĂ„r svĂ„rare att fĂ„ tid pĂ„ vĂ„rdcentralerna i Östergötland och i veckans regionfullmĂ€ktige riktade regionens revisorer kritik mot primĂ€rvĂ„rden.

Allt fler fĂ„r svĂ„rare att fĂ„ tid pĂ„ vĂ„rdcentralerna i Östergötland och i veckans regionfullmĂ€ktige riktade regionens revisorer kritik mot primĂ€rvĂ„rden.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Östergötland2020-02-12 17:30

PrimĂ€rvĂ„rden ska utgöra basen i den östgötska hĂ€lso- och sjukvĂ„rden. Men trots att den politiska ledningen i regionen avsatt 101 miljoner extra till primĂ€rvĂ„rden mellan 2015 och 2018 sĂ„ klarar inte majoriteten av regionens vĂ„rdcentraler sitt basuppdrag. Det visar en revisionsrapport som gjorts inom Region Östergötland pekar pĂ„ den dystra trenden nĂ€r det gĂ€ller östgötarnas möjligheter att fĂ„ vĂ„rd i utlovad tid i primĂ€rvĂ„rden.

– MĂ„let om att öka antalet besökare Ă€r definitivt inte uppnĂ„tt, sade Anders Senestad (M), ordförande i regionens revision, nĂ€r han redovisade resultatet i regionfullmĂ€ktige pĂ„ onsdagen.

Enligt vĂ„rdgarantin som förstĂ€rktes 2019 ska patienter fĂ„ en medicinsk bedömning inom tre dagar. Region Östergötland har haft ett mĂ„l om att 85 procent av patienterna ska fĂ„ det. Men en delĂ„rsrapport frĂ„n i höstas visade att ingen av vĂ„rdcentralerna uppnĂ„r mĂ„let. I genomsnitt fick 78 procent av östgötarna en medicinsk bedömning i rĂ€tt tid. NĂ€r det gĂ€llde att fĂ„ telefonkontakt med vĂ„rdcentralen samma dag lyckades sju av 31 vĂ„rdcentraler uppfylla mĂ„let.

– Det primĂ€rvĂ„rdcentrum pekar pĂ„ Ă€r bristen pĂ„ personal, sĂ€rskilt pĂ„ de vĂ„rdcentraler som finns i utkanterna i regionen, sade Anders Senestad. De intervjuer vi har gjort visar att man frĂ„n primĂ€rvĂ„rdshĂ„ll stĂ€ller sig frĂ„gan hur man ska klara av det med de resurser man har fĂ„tt och de uppgifter som vĂ€ntas framöver.

För att primÀrvÄrden ska klara sina mÄl i framtiden mÄste resurserna styras om och patientflödena förÀndras, enligt revisorerna. Anders Senestad redogjorde Àven för de positiva delarna som visar att lÀkargenomgÄngarna har ökat liksom de sjukvÄrdande behandlingarna och hembesök.

Rolf Östlund, nytilltrĂ€dd utvecklingsdirektör, redogjorde för vad som ligger i begreppet nĂ€ra vĂ„rd och hur omstĂ€llningen till den ska göras. Det handlar om att styra över patienter frĂ„n sjukhusen till primĂ€rvĂ„rden, men Ă€ven införa digitala vĂ„rdtjĂ€nster, utveckla mer mobila team och stĂ€rka samarbetet med kommunernas hemsjukvĂ„rd.

– Ska vi fĂ„ en nĂ€ra vĂ„rd som fungerar sĂ„ mĂ„ste vi vidga begreppet primĂ€rvĂ„rd för att motsvara de förvĂ€ntningar som medborgarna kan stĂ€lla pĂ„ oss. UtifrĂ„n hur lĂ„ngt andra regioner har kommit sĂ„ ligger vi bra till, vi har gjort mycket och har en lĂ„ng tradition i Östergötland av att jobba med vĂ„rd i hemmet genom vĂ„r LAH-verksamhet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!