– Mötet med producenterna är viktigare än någonsin. Många av kunderna är återkommande och jag tror att det finns ett uppdämt behov, inte minst bland stamkunderna, att få prata direkt med bönderna om klimatet, säger Louise Ridderström, från ekonomiska föreningen Östgötamat.

I Linköping startade Bondens egen marknad år 2000 som ett EU-projekt, men nu drivs marknaden utan EU-stöd av den ekonomiska föreningen Östgötamat. I år är antal utställare cirka 30 stycken med råvaror från drygt 35 företag. Magdalena Hermelin, från Fallsbergs gård utanför Skänninge, är en av odlarna.

– Det blir som alltid väldigt roligt att komma till marknaden i Linköping. Besökarna är väldigt kunniga, intresserade och ställer mycket frågor. Vi kommer att kunna presentera en del nya grönsaker också. Bland annat har vi kravodlad vinterpotatis. Tidigare har vi bara haft kravodlad färskpotatis. Intresset för grönsaker har ökat kraftigt i de Stockholmsbutiker vi levererar till, cirka 13 procent. Och köttet har minskat med ungefär lika mycket, säger hon.

Artikelbild

| Louise Ridderström, Östgötamat.

Hur har ni påverkats av torkan?

– Vi har inte haft brist på vatten, vi ingår i ett bevattningsbolag med 20 bönder som tar vatten från Svartån. Men däremot har vi fått vattna oerhört mycket. Det är förstås både tidsödande och kostsamt. Några grödor, olika kålsorter som blomkål, har gått i blom väldigt tidigt och snabbt. Det var varit svårt att få ut allt. Några av våra kunder har gått in och stödköpt lite extra av oss, men inte allt, säger Magdalena Hermelin.

Annicka Assarsson från Tomatboden i Varv beskriver också att odlingen har påverkats av värmen.

– Vi odlar bara i växthus, men de blir väldigt varma, vi har jobbat med att skugga dem och så har det gått åt extra mycket vatten. Annars är vi ju förstås ganska glada åt solen, eftersom vi inte har något problem med vattentillförseln, säger hon.

Artikelbild

| Magdalena Hermelin, Fallsbergs gård.

Marknaden pågår under åtta lördagar, och invigs av landshövding Elisabeth Nilsson den 11 augusti. Den har i genomsnitt 1 500 besökare varje lördag. Några nya aktörer har tillkommit i år, som Haag skog & Lantbruk, Livslotten och S:t Annagården. För kafé och grillning ansvarar Erik Carlsson från Herrsäter gård. Många av utställarna är välkända hos besökarna.

– Stamkunderna kommer tillbaka, bönderna vill alltid stå på exakt samma ställe för att kunderna ska hitta dit. Många har utvecklat en relation till sina kunder. Det blir lite som på landet, fast mitt i stan, säger Louise Ridderström.