Appen heter "Helen" och samlar ett stort antal stringenta och medicinskt gångbara frågor och svar. Dessa är översatta till bland annat arabiska, somaliska och dari (språk i Afghanistan, mm). Svaren visas i text och spelas upp som ljud, vilket blir till stor hjälp inledningsvis i mötet med en patient som inte kan svenska.

– Det handlar mycket om akuta skeenden, när personalen inte har en tolk. Som det är i dag kan personalen få lita på tolkning från en släkting eller ett barn till patienten, säger Jan Fahlgren som har projektlett införseln av Helen-systemet i samband med upphandlingen.

De aktuella verksamheterna är vårdcentralen i Skäggetorp i Linköping, vårdcentralen i Valdemarsvik, kvinnokliniken på US samt folktandvårdsklinikerna i Skäggetorp och Hageby (Norrköping).

Artikelbild

| Abhishek Jacob och Naveen Sasidharan från startup-företaget Worldish.

– Det är de enheter som har testat verktyget som nu får det i verksamheten. Personalen har identifierat ett stort behov, säger Jan Fahlgren.

Den sammanlagda kostnaden uppgår till drygt 580 000 kronor för hälso- och sjukvårdsnämnden. Avtalet sträcker sig över två år, ungefär så länge som det senaste tolkavtalet.

– I nästa upphandling av tolkar kommer vi att ha med en beställning av digitala översättningsverktyg. Vi har nu beställt fem system till fem kliniker. Dessa kan vi flytta runt till andra kliniker, om det behövs.

Innebär det att behovet av tolkar minskar?
Artikelbild

| Region Östergötland

– Absolut inte. Det här verktyget är ett bra komplement när tolken inte finns. Under testperioden har det visat sig fungera väldigt bra, säger Jan Fahlgren.

Worldish grundades för bara tre år sedan, av Naveen Sasidharan och Abhishek Jacob. De kom hit som utbytesstudenter på mastersnivå på olika civilingenjörsprogram vid Linköpings universitet. Nu ryms företaget inom inkubatorn Lead i Mjärdevi, och grundarna har också finansiering, bland annat från Mattias Weinhandls nätverk Linköpings affärsänglar. Bolaget fick också utmärkelsen "Årets modigaste" på årets näringslivsgala i Linköping.

Artikelbild

| Region Östergötland

– För oss är det ett stort steg framåt att Region Östergötland tar in vår produkt i sin verksamhet. Det betyder att den är kommersialiserad. Vi har flera liknande testperioder i gång inom andra landsting/regioner, som Västergötland. Appen testas hos Migrationsverket och vi för även diskussioner med privata aktörer, säger Naveen Sasidharan.

Samtidigt arbetar Worldish med nya versioner av Helen-appen, bland annat vill man skapa en artificial intelligence som kan fungera som en digital assistent i sjukvården.

– Vi planerar en roll-out för en ny version i mars nästa år. Men vi baserar hela tiden vår utveckling på efterfrågan inom sjukvården. Vi vill inte gå för fort fram. Behovet måste alltid finnas först, säger Naveen Sasidharan.