"Vi måste organisera oss för att orka med"

Viggo Fält förbereder sig för att måla sitt självporträtt. Men först går han ut på toaletten för att titta sig i spegeln.

Från vänster: Max Parbrant, Noah Ljungberg, Filippa Raismaa (sitter i knäet på förskolläraren Carina Porath), Albin Fröding, Viggo Fält, Theo Raismaa, Vendela Quarles van Ufford, förskolläraren Anna Carlsson, Julia Berglund och Sixten Fält. BILD: Peter Jigerström

Från vänster: Max Parbrant, Noah Ljungberg, Filippa Raismaa (sitter i knäet på förskolläraren Carina Porath), Albin Fröding, Viggo Fält, Theo Raismaa, Vendela Quarles van Ufford, förskolläraren Anna Carlsson, Julia Berglund och Sixten Fält. BILD: Peter Jigerström

Foto:

EKÄNGEN2009-01-20 00:00

Förskollärare Anna Carlsson ber barnen göra det innan de sätter igång. Theo Raismaa och Julia Berglund är också i målarrummet när Corren besöker förskolan Soldane i Ekängen.

57 barn, 3 avdelningar

Förskolan som bara är några år gammal ligger omgärdad av en stor och spännande utegård med skogen som närmaste granne.

57 barn är inskrivna, uppdelade på tre avdelningar som alla har sina utrymmen. Målarrummet och en gympahallen är gemensam.

Viggo och Theo som tröttnat på att måla övergår till att bygga riddarborg i stället. Viggos lillebror Sixten får också vara med.

Det är förvånansvärt lugnt och tyst, trots att här varken saknas barn eller aktiviteter. Vattkoppor ges som en förklaring. På en avdelning är fem av nitton barn sjuka.

Några småflickor leker med mysdjur i ett rum, i ett annat bygger sex barn koja till Abbamusik. Sagoläsning pågår på flera håll och i gympahallen slår barn kullerbyttor och hoppar från väggen ned i en tjock madrass.

Mindre grupper

Många heltidsbarn gör att det inte är ovanligt med två anställda på nitton barn en sen eftermiddag. Samarbete mellan avdelningarna som gör att barn kan delas in i mindre grupper, är ett måste för att klara det. Det poängterar alla jag talar med.

Anna Carlsson är arbetslagsledare i huset. Hon beskriver hur barngrupper fördelas över huset, för att skapa en lugn miljö.

- Vi måste organisera oss för att orka med, säger hon.

Ingen jag träffar klagar på arbetsmiljön trots att rektorn beskriver den som stressig. Tvärtom verkar alla trivas.

- Det är väldigt kul att arbeta med barn. De lär en mycket och ger ständigt nya utmaningar, sammanfattar förskollärare Jenny Nilsson sitt arbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om